Ophrys Cyprus.
Moderator: Michiel Janssen
-
Hans van Neer
Ophrys Cyprus.
Deze foto is van april 2017.Is dit een hybride ophrys tenthredinifera x levantina.
Wie weet meer.
Wie weet meer.
- Bijlagen
-
- bewerktDSC_3356_100.JPG (421.64 KiB) 9403 keer bekeken
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Ophrys Cyprus.
Waarom niet gewoon Ophrys bornmuelleri?
-
Hans van Neer
Hallo Michiel. Omdat sepalen rose zijn ER waren heel veei bornmuelleri aanwezig .Maar geen enkele rose.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Maar bornmuelleri kan ook roze sepalen hebben, zie o.a. de beschrijving door Karel Kreutz in The Orchids of Cyprus (2004):
en Delforge (2006):Sepals broadly ovate, greenish, to pink or whitish; laterals spreading, dorsal sepal slightly directed forwards, long and acuminate. Petals very small, triangular, pink to reddish.
... sepals green, whitish or pinkish, oboval, ...
-
Jan Essink
Het kan m.i. geen tenthredinifera zijn omdat deze soort maar op 1 plek (2 km ten westen van Neon Chorion, 09-03-2003 ) stond en daar waarschijnlijk al verdwenen is. Hij was om hem makkelijk terug te vinden daar (vanuit Griekenland) met 2 planten ingegraven.
groet,
Jan
groet,
Jan
-
Hans van Neer
Bedankt voor jullie uitleg Ik twijfelde over OPhrys bornmuelleri omdat dit de enige rose was tussen veel planten met groene sepalen.
Wel mooi dat je deze foto plaatst.
Ik heb al mijn foto's van Ophrys bornmuelleri doorzocht en net zoals je zegt, Hans, allemaal groene sepalen en petalen.
Toen ik er was, bloeiden de volgende 3 tegelijk. (eind april) Ophrys levantina met groene perianth, Ophrys elegns met roze. Die laatste zou heel misschien ooit invloed hebben kunnen gehad.
Ophrys bornmuelleri, een erg mooie soort.
Ik heb al mijn foto's van Ophrys bornmuelleri doorzocht en net zoals je zegt, Hans, allemaal groene sepalen en petalen.
Toen ik er was, bloeiden de volgende 3 tegelijk. (eind april) Ophrys levantina met groene perianth, Ophrys elegns met roze. Die laatste zou heel misschien ooit invloed hebben kunnen gehad.
Ophrys bornmuelleri, een erg mooie soort.
Gerrit Eijkelenboom.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Dat is zeker bij ophrys-soorten die meer dan gemiddeld variaties vertonen in tekening, vorm en kleur een lastig punt. Je kunt je niet beperken tot één of enkele populaties. Aan de andere kant verklaart het ook waarom met m.n. bij het geslacht Ophrys zoveel verschillende soorten en ondersoorten worden onderscheiden (en waarom anderen daar weer veel moeite mee hebben en juist het aantal (onder)soorten zo veel mogelijk beperken)...