Epipactis atrorubens

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jeff dockx
Contacteer:

Epipactis atrorubens

Bericht door jeff dockx »

Beste forumlezers

Heb ik hier een Bruinrode wespenorchis gevonden ?
Of is het een toevallige verkleuring van de stengel en bladeren.
Om zeker te zijn zal ik moeten wachten op de bloemetjes .
Als ik nu al zekerheid moest hebben kan ik al maatregelen nemen ter bescherming.

Mvg
Jef Dockx
België
Bijlagen
IMG_0718cr.JPG
IMG_0718cr.JPG (448.1 KiB) 5806 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Re: Epipactis atrorubens

Bericht door Walter »

Dit is volgens mij niet Epipactis atrorubens, maar Epipactis helleborine
Bij atrorubens is de onderkant van het onderste blad volledig roodgroen / roodbruin gekleurd. Dat is een goed hulpmiddeltje bij vegetatieve spruiten. Verder zijn dit erg grote ronde bladeren die niet in 2 rijen zijn gerangschikt. Bij atrorubens is dat wel het geval.

Sommige helleborines kunnen ook erg rood aangelopen zijn. Nog een goed determinatie kenmerk bij vegetatieve spruiten is de zeer dichte, witachtige-viltige beharing bij atrorubens> Dit is vooral goed waar te nemen langs de bloeisteel, maar dus al goed waarneembaar voor de bloemen open zijn.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Akkoord met Walter. Dit is ook een wat te forse plant, die niet direct in een stenig milieu staat dat door atrorubens zo geliefd is. Veronderstel dat deze opname nu gemaakt is en de meeste atrorubens, die enkele weken voor helleborine bloeien, hebben nu al een bloeistengel gevormd. De 50 jaar oude, maar nog degelijke 'Flora Neerlandica' van Vermeulen geeft bijvoorbeeld een tabel voor de variëteiten van helleborine. Zowel de var. helleborine (de gewone dus) als de var. neerlandica (vooral in de duinen groeiend) worden daar aangeduid met 'plant met paars op stengel en bladen'. Overigens, juist bij E. helleborine is de variabiliteit zeer groot. Ik heb al exemplaren gezien die veel paarser zijn dan deze.

Groetjes
Frans
jeff dockx
Contacteer:

Bericht door jeff dockx »

Alvast bedank voor de info tot hiertoe. Het verwonderde mij dat alle in de buurt groeide exemplaren mooi groene en wat langwerpige bladeren hadden.
Een van die exemplaren vertoonde al de aanzet van bloemvorming, of hoe dat ook mag noemen in het vakjargon. Zie foto.
Dus van de tachtig exemplaren die daar in de buurt groeien zit er eentje bij waar de natuur mij bij de neus heeft genomen. De foto's dateren van 31 mei 08 en nu in het weekend ga ik nog eens mijn ronde doen om de vooruitgang in het oog te houden.

Groetjes
Jef Dockx
België
Bijlagen
IMG_0713cr.JPG
IMG_0713cr.JPG (457.91 KiB) 5783 keer bekeken
Plaats reactie