Interessante orchideeenboeken?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

mlaceur
Berichten: 49
Lid geworden op: za jun 17, 2017 9:36 pm

Interessante orchideeenboeken?

Bericht door mlaceur »

Kan ik ergens een lijst vinden met de meest interessante boeken over wilde orchideeën?

Dank bij voorbaat
Marc
Laceur
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Gerrit »

Het orchideeënboek van Hans Dekker: Orchideeën in Noord Nederland vind ik een erg prettig boek. Heldere tekst en prachtige foto's. Hij noemt geen precieze vindplaatsen natuurlijk, maar de richting is duidelijk. En vat dat Noord Nederland niet te letterlijk op, want het merendeel van de besproken soorten komt overal voor. Ik heb het bij de auteur besteld.
Gerrit Eijkelenboom.
mlaceur
Berichten: 49
Lid geworden op: za jun 17, 2017 9:36 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door mlaceur »

Alvast bedankt, Gerrit
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door djasse »

Misschien is deze nieuwe Nederlandsttalige gids 'orchideeën van Europa' ook een aanrader? Ik heb zelf het boek nog niet ingezien ... wel besteld maar de levering laat op zich wachten.
Link: https://issuu.com/vbku/docs/9789021565507_issuu

groetjes

Ignace De Vloed
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Robbert
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 11, 2015 8:30 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Robbert »

er zijn een aantal boeken die ik zelf erg mooi vind.

The flower of the European orchid - Form and function van Jean Claessens & Jacques Kleynen
een mooi boek met veel prachtige foto's en uitleg over de bevruchting van Europese orchideeën.

Darwin's orchids-then and now edited by Retha Edens-Meier en Peter Bernhardt
goed boek over de evolutie tussen orchideeën en bestuivers. Wel wetenschappelijk geschreven, dus soms minder toegankelijk.
Maar, prachtig boek.

Natuurlijk Delforge voor het determineren van (europese) orchideeën.

Veldgids NL orchideeën van Carel Kreutz
orchideeën van nederland van Carel Kreutz en Hans Dekker
ginus-bons
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jan 18, 2016 7:27 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door ginus-bons »

Even geduld hebben Karel komt binnenkort met een paar orchideeën boeken uit. Een ervan is en die ga ik zeker kopen een veldgids Europese orchideeën.
Naast Karel Kreutz is Piere Delforge ook actief met het uitgeven van uitgebreide orchideeën boeken. Van hem heb ik ook twee boeken in de kast staan. (orchids of Europe, North Africa and the Middel East) Deze engelse versie uit 2005 kan je soms tegen een klein prijsje via BOL.com kopen. Zijn laatste uitgave is recentelijk in het Frans en daardoor minder toegankelijk. Op de website van Wil Meys uit Zuid Limburg staan nog meer leuke boekwerken over wilde orchideeën. Succes Ginus
mlaceur
Berichten: 49
Lid geworden op: za jun 17, 2017 9:36 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door mlaceur »

Alvast bedankt voor de responsen.
Ikzelf heb Orchids of Europe, North Africa and the Middle East van Pierre Delforge, The Orchids of Crete and Karpathos van Alibertis Antonis en Orchidées sauvages du Luberon van Roland Martin.
Ik ga me zeker een paar van de suggesties aanschaffen.

Marc Laceur
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Frank Verhart »

Landwehr / Wilde orchideeën van Europa

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Hans Dekker »

Ja, Landwehr mag niet ontbreken! Het nieuwe boek van Pedersen en Mossberg is prachtig, zonder twijfel, maar is geen gids. Bovendien staan veel soorten er niet in. Het geeft wel een prachtig artistiek beeld van de rijkdom aan orchideeën in Europa. De nieuwste Delforge is minder goed dan die er voor doordat veel soorten slechts 1 foto hebben en een kortere beschrijving. Hij is wel up to date. Karels gids kan uitkomst bieden.
Leuk dat mijn recente boek ook is genoemd...!

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Michiel Janssen »

En volgens mij heeft Karel Kreutz nog steeds een aantal exemplaren liggen van het boek "De Orchideeën van Nederland: ecologie - verspreiding - bedreiging - beheer". En ook nog van "Die Orchideen der Türkei". Vraag het hem maar eens.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Jan Essink »

er is ook een boekverschenen over de orchideeën van Griekenland. Zodra ik hem binnen heb zal ik het hier melden. Dit boek wordt ons gratis toegezonden door mijn goede vriend Spyros Tsiftsis
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door F. Thys »

Jan,

Hou die vriend, die overigens medeauteur is van dat boek (samen met Antonopoulos) dan maar in ere. Het gaat om de 'Atlas of the Greek Orchids', bestaande uit 2 delen van ieder ruim 500 pagina's, uitgegeven door Mediterraneo Editions. Ongetwijfeld zeer interessant voor wie Griekenland bezoekt, maar niet goedkoop, want 140 euro voor de 2 delen.

Er zijn ongetwijfeld heel wat interessante orchideeënboeken. Welke het meest interessant zijn om aan te kopen hangt deels ook af van welke regio's je wil bezoeken.

Groetjes

Frans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Jan Essink »

Mooi boek over de Griekse orchideeën. Voor Griekenlandgangers misschien iets aan de dure kant maar zeer de moeite waard.
te bestellen bij email:info@mediterraneo.gr of www.mediterraneo.gr
volume 1 511 pagina's ISBN:978-960-6848-93-3 en volume 2 503 pagina's ISBN:978-960-6848-94-0

groetjes,
Jan Essink
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door F. Thys »

Wij hebben dit werk een tiental dagen geleden besteld via een reguliere boekhandel en verwachten het eerstdaags. Prijs identiek als bij bestelling rechtstreeks bij Mediterraneo Editions. Een beetje vervelend is dat het volume 2 (over Ophrys) voor een behoorlijk gedeelte een herhaling is van het in 2009 verschenen 'The Bee Orchids of Greece' van Zissis Antonopoulos. Dat laatste werk hebben we evenwel ervaren als zeer degelijk. Wie 'The Bee Orchids of Greece' nog niet heeft en wie de komende jaren delen van Griekenland wil bezoeken heeft er zeker heel veel aan om zich dit nieuwe tweedelige werk aan te schaffen. Het bevat ook summiere verspreidingskaarten die een idee geven in welke regio's van Griekenland je de verschillende soorten kan vinden.

Groetjes

Frans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Interessante orchideeenboeken?

Bericht door Jan Essink »

Ondertussen de beide boeken ontvangen. Zijn ca. 1 week onderweg geweest. Zien er prima uit. Het klopt dat diverse soorten er dubbel instaan, maar dat doet iedereen, alleen er staan veel meer foto’s in en dat maakt het wel mooier
Delforge heeft meestal maar 1 foto van de complete plant en dan nog 1 dichtbij foto erbij.
voorbeeld:
Ophrys mesaritica. Pierre 2 dichtbij foto’s, Zissis/Spyros 1 landkaartje, 1 bloeitijdenkaartje, 3 habitus, , 6 foto’s dichtbij
Ophrys regis-ferdinandii: Pierre 1 dichtbij foto, Zissis/Spyros: 1 landkaartje, 1 bloeitijdenkaartje, 2 habitus, 1o dichtbij foto’s
Orchis punctulata: Pierre 1 dichtbij foto, Zissis/ Spyros totaal 11 foto’s en ga zo maar door.
Dat maakt het toch wel mooier.
Pierre heeft om ruimte te besparen alle synoniemen eruit gelaten , zij hebben ze wel opgenomen.
Plaats reactie