Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Bericht door jan benjamins »

Beste mensen.

Ik hoorde van een neef van mij dat de populatie vleeskleurige orchis in omgeving Zaltbommel op 5 planten na helemaal uitgegraven is. Allemaal grote gaten.
Echt heel jammer!
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Bericht door Frank Verhart »

Dat neemt niet weg dat deze melding hier niet thuis hoort, want er staat een locatie in.
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Bericht door jan benjamins »

Waar moet dat dan gemeld worden? Ik ben geen lid van de WEO.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Bericht door Frank Verhart »

Uw mededeling op een openbaar voor eenieder toegankelijk medium kan naast het gewenste effect ook (onbedoeld) een ongewenst effect hebben. Om een voorbeeld te geven van buiten de orchideeën; een afgewerkt deel van dagbouw-mergelgroeve in de Sint Pietersberg in Maastricht werd dit voorjaar opengesteld voor wandelaars. In het gebied is een plas water met een zandoever aanwezig. Hierin mogen mensen een frisse duik nemen. De bedoeling was om het gebied vanaf dat moment permanent voor wandelaars open te stellen. Waar men niet op gerekend had, was dat er binnen een paar dagen duizend mensen op dat kleine strandje lagen te bakken. Nog een paar dagen daarna is het terrein weer afgesloten voor bezoek vanwege de grote overlast die het met zich meebracht op de natuur (afval, lawaai, ontlasting e.d.). Terug naar de orchideeën, overtredingen van de regels in het veld kunnen we op dit forum niet direct voorkomen, maar wel aankaarten, maar vindplaatsen hoeven we hier niet te delen omdat de kans op ongewenste effecten nu eenmaal te groot is.
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Bericht door orchforummaster »

Beste Jan,

Bedankt voor je melding. We begrijpen je frustratie maar zoals Frank aangeeft gelden er een aantal regels op het forum wat betreft het vermelden van vindplaatsen. Daarom heb ik je twee eerdere berichten enigszins aangepast en de vindplaats vervaagd in omgeving Zaltbommel. Uit jouw bericht blijkt maar weer eens hoe kwetsbaar orchideeën zijn en dat we dus erg voorzichtig moeten zijn met het vermelden van vindplaatsen. Tegelijkertijd beseffen wij ons ook dat vele vindplaatsen min of meer algemeen bekend zijn en dat je kwaadwillenden wat dat betreft niet altijd kunt tegenhouden. Maar we willen ze zeker niet helpen.

Wat betreft de door jou gemaakte melding: de WEO kan als vereniging geen aangifte doen. Dat kan alleen op persoonlijke titel en dan bij voorkeur door iemand die de verstoring heeft geconstateerd.

Met vriendelijke groet en namens het bestuur,

Michiel Janssen
Forumberheerder WEO
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: Uitsteken Dactylorhiza incarnata omgeving Zaltbommel

Bericht door jan benjamins »

Beste Mensen.

Ik snap het. Ik zal contact met de beheerder opnemen. Maar ik zie op dit forum toch regelmatig vindplaatsen vermeld soms met foto. Bv. over bijenorchissen die af waren gemaaid ergens in nederland. Of vindplaatsen in Duitsland (excursie). Mogen leden wel vindplaatsen vermelden dan?Groeten Jan.
Plaats reactie