vreemde rietorchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

vreemde rietorchis?

Bericht door Jos Lammers »

Vraag van Giel vd Pluijm:
Tijdens inventarisatieronde op de golfbaan te Winkel een vreemde orchidee gevonden.
Ik zelf denk aan een rietorchis maar dan met buitenmaatse bracteeën. Heeft iemand ooit zo'n vreemde afwijking van een rietorchis gezien?
Zie foto's
Groet, Jos
orchis onbek 1-kl.jpg
orchis onbek 1-kl.jpg (675.28 KiB) 6574 keer bekeken
orchis onbek 3-kl.jpg
orchis onbek 3-kl.jpg (483.81 KiB) 6574 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: vreemde rietorchis?

Bericht door Michiel Janssen »

Haha, wat een freak. :lol:

Nooit gezien, leuk.
Giel van der Pluijm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 22, 2017 1:42 pm

Re: vreemde rietorchis?

Bericht door Giel van der Pluijm »

ik wil ook nog even wijzen op de korte gedrongen vorm van de gehele plant en het afwijkende honingmerk.
Er stonden daar bij de plant uitsluitend gewone rietorchissen, var. maculata.
Een kruising met een andere soort lijkt me dan ook uitgesloten.
En iets verderop, zo'n 100 meter de moeraswespenorchis.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: vreemde rietorchis?

Bericht door Michiel Janssen »

Hallo Giel, welkom op het forum. Bij de rietorchis kennen we geen var. maculata, enkel de gewone rietorchis (Dactylorhiza praetermissa subsp. praetermissa) en de gevlekte rietorchis (Dactylorhiza praetermissa subsp. junialis). De gevlekte orchis, Dactylorhiza maculata (subsp. maculata), is een andere soort. Voor al deze orchideeën geldt dat de woorden gewone en gevlekte onderdeel zijn van de soortnaam. Om verwarring te voorkomen worden de eerste letter van een soort soms met een hoofdletter geschreven, maar taalkundig is dat niet juist. Dan zouden we het dus hebben over een Gewone rietorchis, Gevlekte rietorchis en Gevlekte orchis.

Ik heb zo'n plant met buitengewoon lange bracteeën trouwens wel al eens gezien bij een brede wespenorchis.
Giel van der Pluijm
Berichten: 5
Lid geworden op: do jun 22, 2017 1:42 pm

Re: vreemde rietorchis?

Bericht door Giel van der Pluijm »

ja, sorry, ik haal die twee nog steeds door elkaar, komt door die paarse vlekjes op het blad en de vele overgangsvormen.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: vreemde rietorchis?

Bericht door Ton »

Bij die vlekjes is het makkelijk het verschil te zien: De gevlekte rietorchis heeft vlekken in de vorm van een O of een U en die van de gevlekte orchis zijn gesloten stippen, overigens net als bij de gevlekte vorm van de brede orchis, maar die bloeit eerder en heeft breder blad. En dan vormen ze ook nog allemaal hybriden waarbij die eigenschappen door elkaar lopen. Dus als je je in de Dactylorhiza's gaat verdiepen: Sterkte! (en veel plezier)
Groet,

Ton
Plaats reactie