eerste in bloei

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

eerste in bloei

Bericht door loustal »

Hier begint het bloeiseizoen, bij mij in de omgeving zijn de Ophrys fusca-achtigen de eerste bloeiers (voor Himantoglossum robertianum moet ik iets verder weg). Ik denk zelf aan O. lupercalis maar als iemand andere ideeën heeft..... Iedereen een mooi seizoen toegewenst!

Ruud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: eerste in bloei

Bericht door djasse »

Ja, dit zal de lupercalis zijn. De eerste van de fuscagroep die komt te bloeien (met bilunulata ook als vroege vogel). Er zijn trouwens in jouw buurt waarnemingen gepost van dit pareltje. zie:
http://www.orchisauvage.fr/index.php?m_ ... hoice=list

(Gelukzak!)

groetjes

Ignace
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: eerste in bloei

Bericht door loustal »

Dank Ignace, grappig dat je de link mee stuurt, inderdaad zo'n 2 kilometer bij ons huis vandaan. Ik denk zelfs dat het EXACT dezelfde foto's zijn ..... :wink:
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: eerste in bloei

Bericht door djasse »

Ha, jij was het dus! Inderdaad grappig, ik had het niet door... ik check regelmatig die site en had al eerder naar de observaties gekeken die dag. Trouwens ik heb de cartographie er nog eens bijgehaald van Frankrijk voor de bilunulata. Die bloeit wat meer Oostwaarts in de bassin Méditerannée, de Aude en Pyrénées Atlantique, met veel minder stations, en ook (min of meer) een tweetal weken later. De lupercalis is trouwens goed vertegenwoordigd én in jouw streek, de Haut-Garonne, Midi-Pyrenées en de Provence.
Misschien pleeg ik wel een bezoekje (als je dit goed vindt). de tweede week van mijn reis (derde week van mei) opereer ik vanuit Seix (Haut-couserans), een uurtje Zuidwaarts.
Groetjes en geniet ervan!

Ignace De Vloed
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: eerste in bloei

Bericht door Hans Dekker »

Hallo allemaal,

Heet lupercalis tegenwoordig geen delforgei? Mooie foto's trouwens!

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: eerste in bloei

Bericht door Hans Dekker »

Sorry, ik bedoel forestieri, zo noemen vele Fransen de vroege soort.

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: eerste in bloei

Bericht door Michiel Janssen »

Hier in de omgeving van Perpignan bloeien de orchideeën ook al volop. H. robertianum is vrij algemeen, Ophrys exaltata marzuola heb ik vandaag ook gevonden evenals honderden Ophrys forestieri en Ophrys delforgi en zelfs al enkele bloeiende Ophrys scolopax of picta. Die fusca's zijn moeilijk hoor...
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: eerste in bloei

Bericht door F. Thys »

Die naamgeving dat is geregeld toch wel een 'janboel', om niet of moeilijk aan uit te kunnen. Er bestaat zowel Ophrys lupercalis, als Ophrys forestieri als Ophrys delforgei, tenminste als je voortgaat op de literatuur van deze eeuw, onder meer ook op de recente uitgave van Delforge. De laatste soort is misschien de gemakkelijkste, want heeft m.i. een heel beperkt gebied van voorkomen ( de Provence en uiterste zuidoosten van Frankrijk) en relatief kleine bloemen. De beide andere soorten lijken sterk op mekaar, waarbij lupercalis een veel groter verspreidingsgebied zou hebben dan forestieri. Theoretisch kunnen m.i. in de Ariège - waar het hier om gaat - beide soorten voorkomen. Ook al theoretisch bloeit lupercalis vroeger dan forestieri, maar de bloeitijden overlappen mekaar deels. In februari zou het zeker lupercalis zijn en in april zeker forestieri. Maar vraag mij nu niet of de afbeelding of lupercalis of forestieri is. Wie me het verschil tussen beiden kan aantonen, vliegt in de klas een bank vooruit!

Groetjes

Frans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: eerste in bloei

Bericht door Jan Essink »

Als het goed gaat dan zal er eind dit jaar een veldgids van Karel verschijnen. Deze komt voor zijn grote boek uit. Hierin worden alle tot dan bekende soorten in opgenomen met foto's. Het wordt ook zo'n dikke pil als die van Delforge.
Zoals iedereen zou moeten weten wordt dit de standaard voor de WEO, omdat dat al een tijd geleden zo afgesproken is.

groet,
Jan

Ik wens iedereen een fantastisch orchideeën jaar met vele interessant waarnemingen die natuurlijk iedereen trouw opstuurt aan ons Vindplaatsen archief VPA zenden aan Roel Duijnhouwer, rietorchis@gmail.com

Wij starten 19 maart op Chios en gaan aansluitend op 6 april naar Samos
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: eerste in bloei

Bericht door Mark »

Voor mij zijn al die discussies over soortennamen van (met name) Ophrys-soorten genoeg reden om me er vooral niet in te verdiepen. Een nieuw standaardwerk (hoe zeer ook gewenst) veranderd daar waarschijnlijk niets aan. Hopelijk brengt het werk van Karel voor hele lange tijd duidelijkheid, al zal veel afhankelijk zijn van de acceptatie van andere orchideeënkenners (en soortenbeschrijvers) en de verdere ontwikkeling van genetische technieken.

Ik denk dat een vereniging als de WEO zich niet moet laten beperken door de inzichten van één persoon, maar beter duidelijkheid kan verschaffen door het verklaren van de herkomst van soortennamen en de verschillen die daarin ontstaan zijn (en naar mijn verwachting alleen maar verder zullen toenemen).
Overigens kan ik me geen afspraak herinneren waarin 'de WEO' heeft afgesproken het aanstaande werk van Karel als nieuwe standaard te hanteren. M.i. kan een dergelijk besluit pas genomen worden nádat het werk verschenen is en beoordeeld kan worden.

Nogmaals, ik hoop dat het werk van Karel een hoop vragen en onduidelijkheden over soortenbenaming op zal lossen.

Greets, Mark
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: eerste in bloei

Bericht door Frank Verhart »

Mijn eerste in bloei, dat zal mogelijk eind deze maand zijn als ik, niet speciaal voor orchideeën, in Bosnië en Herzegovina ben. Mocht het in Bosnië of naburig Servië niet gebeuren, dan geef ik ze de vijf in Kroatië zuidelijk van Dubrovnik.

Net als Karel en Pierre hanteer ik daarbij mijn eigen standaard ;-)

Veul plezier dit seizoen!
loustal
Berichten: 108
Lid geworden op: ma feb 29, 2016 2:38 pm
Locatie: Sieuras Frankrijk
Contacteer:

Re: eerste in bloei

Bericht door loustal »

Ook hier nu ook eerste O. speghodes in bloei:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door loustal op za mar 18, 2017 8:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: eerste in bloei

Bericht door Hans Dekker »

Prachtig!
Plaats reactie