Wie kan en wil me helpen?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
davidsej
Berichten: 2
Lid geworden op: zo feb 26, 2017 1:12 pm

Wie kan en wil me helpen?

Bericht door davidsej »

speciaal lid geworden van dit leuke forum, want ik kom er niet uit...wat is dit? Gezien in Zuid-Oost Frankrijk eind mei 2016.
geen_idee.png
geen_idee.png (1.03 MiB) 5469 keer bekeken
ben benieuwd, mvg, JD
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Wie kan en wil me helpen?

Bericht door Michiel Janssen »

Welkom op het forum van de WEO!

Zonder alle soorten te kennen uit dat gebied zou ik op basis van de orchideeën die ik ken, zeggen dat dit een hypochrome variant is van Ophrys holoserica (synoniem: Ophrys fuciflora). De Nederlandse naam is hommerorchis.
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Wie kan en wil me helpen?

Bericht door djasse »

Hoi

Omdat het me een leuk 'raadseltje' leek, ben ik ook op zoek gegaan naar een mogelijke oplossing. Het ontbreekt me natuurlijk aan de ervaring zoals van Michiel... maar zie.. Ik vond een bijna perfecte kopie van een exemplaar in het boek van Rémy Souche. Inderdaad bij de hommelorchis (bladzijde 195) staat een foto van een Ophrys fuciflora 'chlorantha'...
Blijft alleen nog de vraag of het gegeven: in het uiterste Zuidoosten van Frankrijk komt de hommel niet voor.

Groetjes, begin maart...we zijn er bijna...
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
davidsej
Berichten: 2
Lid geworden op: zo feb 26, 2017 1:12 pm

Re: Wie kan en wil me helpen?

Bericht door davidsej »

dank jullie wel voor de moeite. Tot nu toe 2-0 voor de hommel dus. Daar kan ik me wel in vinden, aangezien het daar alle kenmerken wel van heeft. Het is alleen die kleur die me wat verwart. Maar de termen 'hypochrome' en 'chlorantha' uit jullie reacties slaan waarschijnlijk op een afwijkende kleur? Beide varianten kon ik niet echt vinden in de boeken van Landwehr en Delforge (meer heb ik niet over Europa).
Het betreft trouwens niet het uiterste Zuid-Oosten, maar Parc naturel régional du Vercors, dat grofweg tussen Lyon en Marseeille/Nice ligt.
Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Wie kan en wil me helpen?

Bericht door Ton »

In de Vercors en Drôme kan dit heel goed. Holoserica komt daar in diverse (onder)soorten en maten voor.
Groet,

Ton
Plaats reactie