Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 987
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Beste mensen,

2017 staat voor de deur. Dat betekent weer plannen maken voor het opsnorren van orchideeën (en ander moois!) in binnen- en buitenland. Onze plannen zijn al aardig duidelijk. Deze keer gaan we al op tijd naar Sicilië en later in het jaar naar Scandinavië. Wat deze laatste reis betreft is het belangrijkste orchideeëndoel het vinden van Nigritella runei. Ik heb van een hooggewaardeerd lid al goede tips gekregen om deze soort op te zoeken. Ik ken echter ook mensen die er voor niets naar toe zijn geweest ondanks goede vindplaatsgegevens. Maar ook leuke vindplaatsen op weg er naar toe zijn meer dan welkom!
Daarom mijn vragen:

1. Wie heeft recente vindplaatsverslagen (of is de laatste jaren geweest en heeft tips) van Scandinavië voor de periode juni-juli?
Ook tips voor het weerstaan of wapenen tegen muggenplagen zijn meer dan welkom, evenals campingtips.
2. Wie is de laatste jaren nog op Sicilië geweest en heeft daar een verslag van gemaakt? Wij zitten dicht tegen zuidoosten aan.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Ger Meesters »

Onderweg naar Hemavan voor de Gymnigritella runei kom je ongetwijfeld door Jämtland, na Öland en Gotland de soortenrijkste orchideeënprovincie van Zweden. Ik heb daar dit jaar ruim 20 soorten gevonden, kijk in mijn eerdere berichten, en ik wil je graag helpen met informatie over locaties, bijvoorbeeld voor dwergorchis, witte muggenorchis en spookorchis (maar geen garantie!). Houd er rekening mee dat Jämtland net zo groot is als Nederland en dat de afstanden tussen de verschillende gebieden flink zijn. Het orchideeënseizoen is ook vrij lang: bosnimf eind mei, spookorchis eind juli,begin augustus. Ik weet nog niet precies wanneer ik zelf in Zweden ben (ik woon daar ongeveer het halve jaar). Een bezoek aan Hemavan staat ook in mijn agenda voor 2017, maar of het er van komt?
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 987
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Alvast bedankt Ger! Ik kijk naar je informatie uit.
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Ger Meesters »

Het lijkt me niet de bedoeling om al te gedetailleerde informatie hier te posten, maar in het kort de soorten en de dichtstbijzijnde plaats (dorp):

Bosnimf: Brynje, Ånge
Dwergorchis: Ljungdalen
Groene nachtorchis: o.a. Brynje, Ljungdalen (de dwergvorm), Hammerdal
Koraalwortel: Brynje, Hammerdal, Föllinge
Vrouwenschoentje: Rödön (meer dan 10.000!), Föllinge
D. cruenta: o.a.Hammerdal, Rödön
D. lapponica: o.a. Brekken (Noorwegen), Hamra
D. traunsteineri (mogelijk deze soort): Hammerdal
Bruinrode wespenorchis: Östersund
Spookorchis: Ånge
Dennenorchis: Hammerdal, Föllinge
Gymnadenia borealis (mogelijk deze soort): Bruksvallarna, Ljungdalen
Zwarte vanilleorchis: Åsarna, Brekken (Noorwegen)
Kleine keverorchis: Brynje
Vliegenorchis: Östersund, Rödön
Witte muggenorchis (albida): Ljungdalen
Strogele muggenorchis (straminea): Bruksvallarna

Soorten die op veel plekken zijn te vinden zijn vleeskleurige orchis, bosorchis, gevlekte orchis en allerlei tussenvormen, grote keverorchis en grote muggenorchis.
Soorten die er wel zijn, maar die ik heb gemist, zijn onder meer veenmosorchis, brede wespenorchis en eenblad. Eventueel komen ook de nachtorchissen voor, maar ik ben ze niet tegengekomen.

Voor meer informatie, stuur je me maar een mail (info - at - gmbuitgeverij.nl).

Tegen muggen zijn zeer goede middelen beschikbaar en verder moet je ze gewoon negeren.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 987
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Bedankt Ger,

Ik stuur binnenkort een mail voor meer informatie.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Ton »

Ik neem aan dat je mijn verslag van 2011 hebt, Hans. Wij vonden Runeii niet, ik beschikte nog niet over GPS, maar het was zo mooi op de fjells tussen Zweden en Noorwegen, dat ik dat niet eens als een gemis heb ervaren! Deet die we in Nederland hebben gekocht(50%) voldeed prima tegen de muggen, helaas waren we vergeten de kale buik van onze hond in te smeren!
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door djasse »

Hoi Hans

Omdat ik het leuk vind (en leerrijk) heb ik hier - tijdens het ontbijt - even gezocht in verband met Gymnigritella runei en vond deze link in PDF met een uitgebreide monografie van de brudekurle in Zweden (blijkbaar de Zweedse naam). In het Duits: http://www.zobodat.at/pdf/PHY_29_2_0161-0173.pdf
Misschien ben je er iets mee...
groetjes
Ignace
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Michiel Janssen »

Ik ben dit jaar samen met nog vier andere WEO'ers en SEMO'ers naar Zweden geweest en heb daar o.a. Ger ontmoet bij Brynje. De vindplaatsgegevens van mij aldaar zijn dus min of meer hetzelfde als die van Ger, al is Ger er vaker geweest en in meerdere maanden als ik me niet vergis. Mocht je ook naar Gotland gaan Hans, dan kan ik je daar ook aan vindplaatsgegevens helpen. De muggen en knutten vond ik verschrikkelijk! Ik had geen DEET bij me en dat was een gemis. Muggen en knutten vinden mij sowieso al aantrekkelijk (vanwege mijn bloed en niet vanwege mijn uiterlijk) dus ik heb er altijd snel last van. Gelukkig had ik een fleeche vest met capuchon zodat uiteindelijk alleen mijn handen en gezicht onbedekt waren. Daardoor viel het nog enigszins mee. Op Gotland hadden we veel minder last van muggen. Als je iets wilt weten, laat maar horen.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 987
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Plannen 2017: Sicilië en Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Allemaal heel erg bedankt voor de tips. En Michiel, je vondsten zijn zeker welkom!

Hartelijke groeten,

Hans
Plaats reactie