Een dagje in de Zweedse fjällen
Moderator: Michiel Janssen
- Ger Meesters
Een dagje in de Zweedse fjällen
Gisteren in de fjällen van Härjedalen op zoek geweest naar orchideeën en met enig succes, naast grote muggenorchis en gevlekte orchis ook enkele bijzondere soorten aangetroffen:
dwergorchis de mini-uitvoering van groene nachtorchis witte muggenorchis witte versie van de grote muggenorchis Vooral die laatste twee zien er toch wat anders uit dan ik had verwacht. De eerste twee zijn gewoon heel erg klein, wat voor de dwergorchis niet zo vreemd is, maar dat een groene nachtorchis soms ook niet groter is dan 4 cm verbaasde me wel. De planten stonden binnen 500 m van elkaar op een hoogte van ca. 1000 m boven zeeniveau.
dwergorchis de mini-uitvoering van groene nachtorchis witte muggenorchis witte versie van de grote muggenorchis Vooral die laatste twee zien er toch wat anders uit dan ik had verwacht. De eerste twee zijn gewoon heel erg klein, wat voor de dwergorchis niet zo vreemd is, maar dat een groene nachtorchis soms ook niet groter is dan 4 cm verbaasde me wel. De planten stonden binnen 500 m van elkaar op een hoogte van ca. 1000 m boven zeeniveau.
- Hans Dekker
Re: Een dagje in de Zweedse fjällen
Prachtig! Ga je ook op zoek naar Nigritella runei? Die staat volgend jaar op ons programma...
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
- Ger Meesters
Dit jaar niet. Ik ben hier niet met vakantie en een reisje naar Hemavan heen en weer kost al gauw vier dagen plus een hoop geld, misschien volgend jaar. Dit jaar heb ik de meeste orchideeën hier in de buurt gezocht (en gevonden). Vandaag trof ik nog de Pseudorchis straminea, op een andere berg. Vorige week die andere Nigritella gevonden, zwarte vanilleorchis, en vorige maand, dankzij Michiel, ook bosnimf Calypso bulbosa gefotografeerd.
Witte muggenorchis Bosnimf Zwarte vanilleorchis Vrouwenschoentje
Witte muggenorchis Bosnimf Zwarte vanilleorchis Vrouwenschoentje
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Prachtig Ger, ik moet nog een keer naar Zweden zie ik!
- peter wijn
Fijn Ger, zo onder elkaar.
- Ger Meesters
Bij nader inzien bedenk ik me dat die witte grote muggenorchis weleens Gymnadenia borealis var.alba zou kunnen zijn: de bloemen lijken langer dan breed te zijn (als je dat zo kan uitdrukken) en vanwege het kleine formaat van de plant? Kwam op dit idee door de Zweedse site cameralife.se.
- Hans Dekker
Hallo Ger,
Beschik jij over goede beschrijvingen van de 'kleine' muggenorchissoorten? Ik hou me aanbevolen.
Groeten,
Hans
Beschik jij over goede beschrijvingen van de 'kleine' muggenorchissoorten? Ik hou me aanbevolen.
Groeten,
Hans
- Ger Meesters
Net een heel verhaal getikt: verdwenen! Er zaten inderdaad apostrofs in...
Kortom: ik heb alleen maar Delforge (4e druk, 2016) en Mossberg/Stenberg (2010), aangevuld met informatie van sites als http://www.cameralife.se/se/orkidélokal ... ge-7299209.
Gisteren kwam ik al bladerend in Delforge een foto tegen die me erg deed denken aan een dia die ik in de jaren 1980 heb gemaakt in Noord-Noorwegen: Dactylorhiza andoeyana, mogelijk, misschien.
Kortom: ik heb alleen maar Delforge (4e druk, 2016) en Mossberg/Stenberg (2010), aangevuld met informatie van sites als http://www.cameralife.se/se/orkidélokal ... ge-7299209.
Gisteren kwam ik al bladerend in Delforge een foto tegen die me erg deed denken aan een dia die ik in de jaren 1980 heb gemaakt in Noord-Noorwegen: Dactylorhiza andoeyana, mogelijk, misschien.
- Bijlagen
-
- D_andoeyana.jpg (243.04 KiB) 11627 keer bekeken