Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door Gerrit »

Op 6 juni fietsten mijn vrouw en ik in de buitengebied van Lelystad. In de grasstrook tussen het fietspad en de verkeersweg groeiden duizenden rietorchissen. Het was een fenominaal schouwspel. Plotseling stond daar de bijenorchis. Misschien de eerste in Oostelijk Flevoland, ten zuiden van de Ketelbrug???
In het boek orchideeën in Noord-Nederland schrijft Hans Dekker over het oprukken van de bijenorchis en het voorkomen er van in de Noord-Oostpolder (Flevoland). Door een gericht beheer is daar de bijenorchis met meer dan 50 exemplaren aanwezig. Een paar weken geleden was ik ter plekke om te constateren dat het goed werkt daar. In orchideeënrijke bermen worden bordjes geplaatst met de tekst: Ecologische zone, niet maaien.
Lelystad ligt in dezelfde provincie, maar kennelijk leven we hier in een andere wereld.
Aangezien ik al het een en ander voorvoelde heb ik gebeld naar de gemeente. Maar helaas, degene die er over ging was niet aanwezig. Dan het Landschapsbeheer maar gebeld, maar helaas, degene die er over ging was niet aanwezig en morgen ook niet en overmorgen gaat hij u terugbellen was het antwoord. Ik heb twee telefonnummers doorgegeven, maar helaas er werd niet gebeld. Vandaag 12 juni kunt u het verschil zien: Voor en na het maaien.
Bijlagen
1-P1330996-001.JPG
1-P1330996-001.JPG (297.3 KiB) 7644 keer bekeken
1-P1340273.JPG
1-P1340273.JPG (105.36 KiB) 7644 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gerrit op ma jun 13, 2016 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door djasse »

Dat grijpt me naar de keel, verschrikkelijk.
sorry, maar daar mag je al eens voor vloeken..
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door Hans Dekker »

Toch maar weer terug naar de beheerder om deze te overtuigen van een later maaitijdstip volgend jaar. Maaien is prima, maar liever eind juli...

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door Michiel Janssen »

Erg jammer en inderdaad dus des te belangrijker om de gemeente en/of beheerder te attenderen op het voorkomen van de bijenorchis in die wegberm.
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door H. Vosman »

Een naar gezicht! Lelystad is gelukkig slechts een klein deel van Flevoland. Het lot van de bijenorchis hangt gelukkig dus niet echt af van alleen Lelystad, hoewel het provinciehuis staat er wel en die kan provincie gerichte beslissingen nemen. Wat betreft Lelystad, mogelijk dat de lokale afdeling van de KNNV, IVN en/of landschapsbeheer wel mogelijkheden weet. Meestal moet je iemand bij de gemeente hebben. In Almere gebruik ik de stadsecoloog als startpunt van de zoektocht.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door Gerrit »

Lelystad mag dan een deel van Flevoland zijn, zeker geen "klein" deel, want veel groter dan Almere. Het is een van de grootste gemeenten van ons land qua oppervlak. Er is dus veel natuur. Bescherming van de bijenorchis door gericht beleid is hier dus wel degelijk van belang.
Na telefonisch contact met "Landschapsbeheer", kwam ik er achter, dat het het inderdaad om een eerste melding gaat van een bijenorchis in het gebied Lelystad en tevens, dat de specifiek wegberm aan een provinciale weg ligt. Gebeld met de beheerder, zoals aanbevolen werd door Michiel en Hans. Het blijkt, dat er niet zoiets bestaat voor deze weg van gericht maaibeheer. Deze berm (2km) wordt gemaaid in opdracht van de provinciale beheerder en door een loonwerker, die ook het maaisel afvoert. Dat deze berm zo'n bijzondere biotoop is voor orchideeën, daar was hij zich niet van bewust en het was geen probleem om pas rond 1 aug te maaien. Financieel gezien maakt dat niets uit. Hij gaat dit bespreken met zijn overleggroep.
Nou, het lijkt dat ik niet meer kan doen. Behalve dan, om volgend jaar hem te herinneren aan het gesprek en dan maar hopen dat de 2 planten van de bijenorchis weer gezond terugkeren.
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door Michiel Janssen »

Dat klinkt hoopvol voor volgend jaar. Je ziet hoe belangrijk het kan zijn om waarnemingen van orchideeën of zeldzame planten in het algemeen te melden bij de betrokken instanties want die gaan niet uit zichzelf zomaar elke wegberm inventariseren. Het jammere is dat volgend jaar volgens de nieuwe natuurwet veel orchideeën niet meer wettelijk beschermd zijn en orchideeën zoals bijv. de bijenorchis, rietorchis, brede orchis en vleeskleurige orchis die buiten natuurgebieden groeien geen beschermde status meer genieten. Daardoor wordt het nóg belangrijker om een goede relatie te onderhouden met gemeenten, terreineigenaren en -beheerders om rekening te houden met orchideeën.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door Jos Lammers »

Beste forummaster,

Ik stel voor een aantal van de laatste reacties over dit onderwerp te schrappen: persoonlijke zaken horen niet thuis op het forum.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Het lot van de bijenorchis in Lelystad

Bericht door orchforummaster »

Laten we niet vergeten dat we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben en dat is dat de orchideéën in Nederland een beter lot verdienen dan te eindigen onder een grasmaaier. De niet relevante berichten heb ik verwijderd.

Groeten,

Michiel
Plaats reactie