Het voordeel van te laat zijn voor de ene soort is dat je dan op tijd bent voor andere soorten. Dit is me al een aantal keer overkomen in Spanje en was ik geenszins teleurgesteld.
Ik wilde erg graag A. champagnieuxii zien. Ik vond maar uiteindelijke een zielig bloemetje, maar ik draaide me om en zag een leuke populatie Serapias olbia. Ook niet iets dat je op elke straathoek daar tegenkomt/
Lingua heeft een koffieboonachtige structuur op de lip. Alle andere soorten niet. Ook is de habitus van olbia anders. Ik had deze nog nooit gezien maar herkende ze in een oogopslag
Tijdens mijn recente trip in de provincie Aude eindigde Serapias vomeracea op de 3e plaats qua aantal locaties van de ca. 40 soorten orchideeen die ik er vond. 162 locaties volgens het aantekenboekje. Gedurende het verblijf kwam ze steeds verder in bloei. Mij viel het op dat in het noordelijkere deel, waar ik later kwam, de kleur van met name de lip donkerder was. Tegelijk nam de lip in breedte toe, waardoor deze een hartvormige vorm kreeg, maar de breedte van de lip van Serapias cordigera haalde het nooit.
De mooie fotoserie van Martin was een mooie om even snel mijn kennis te peilen!