Malta-Anacamptis urvilleana

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Robbert
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 11, 2015 8:30 pm

Malta-Anacamptis urvilleana

Bericht door Robbert »

Allen,

in april ben ik op Malta geweest, wat laat voor orchideeën, maar ik heb toch redelijk wat Anacamptis planten gevonden.
Gezien de bloeitijd, denk ik dat bijna alle planten A. pyramidalis zijn, maar ik twijfel of er ook niet wat A. urvilleana bij zitten.
Wat zijn de verschillen tussen deze twee planten? Waar moet ik op letten?
alvast bedankt voor de hulp,
Robbert
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Malta-Anacamptis urvilleana

Bericht door Michiel Janssen »

Mooie foto's om de soort te zien: http://www.maltawildplants.com/ORCH/Ana ... lleana.php[/url] en http://www.naturamalta.com/Anacamptis_urvilleana.html. Op die tweede site valt te lezen:
The Maltese Pyramidal Orchid (Anacamptis urvilleana) is an endemic specie of orchid closely related to the Pyramidal Orchid (A. pyramidalis) though the flowering period and shape of the inflorescens are different in the two species. The flower colour varies from almost white to pink and the plants are generally shorter. Some authors consider this species as a variety or subspecies of A. pyramidalis.

Misschien dat dit je helpt?
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Malta-Anacamptis urvilleana

Bericht door Mark »

Ik blijf het vreemd vinden om op basis van minimale verschillen in bloeitijd en marginale afmetingsverschillen een nieuwe (onder)soort te kunnen beschrijven. Op basis daarvan zijn er wel 8 verschillen soorten van Ophrys insectifera te maken. Volgens mij moeten we dat niet willen. Dat er een mechanisme is om variaties binnen een soort te beschrijven is prima, maar dan hebben we het over forma's of variëteiten.

Malta klinkt overigens als een prima vakantielocatie voor de maand april, soorten als Serapias moeten daar dan wel te vinden zijn.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Malta-Anacamptis urvilleana

Bericht door Michiel Janssen »

Ja, er zijn er ook die het gewoon houden op A. pyramidalis var. urvilleana (incl. Delforge). Dat voelt bij mij ook beter.
Robbert
Berichten: 35
Lid geworden op: do jun 11, 2015 8:30 pm

Re: Malta-Anacamptis urvilleana

Bericht door Robbert »

Ik ben het helemaal eens dat op basis van minimale verschillen een nieuwe (onder) soort wordt beschreven.
Maar, gezien de bloeitijd denk ik dat het vnl A.pyramidalis planten waren.
Malta is niet zo goed voor orchideeën in April, het is beter om half maart te gaan.
ik heb begrepen dat het dit jaar erg droog was geweest en was het aantal planten niet zo groot.
Plaats reactie