Beste mensen,
ik zou graag weten of ik de volgende plant moet rekenen onder de Orchis Purpura of toch als kruising met de Orchis Militaris. De plant was vrij groot (bijna 80 cm), wat zelfs groot is voor een zuivere Purperorchis
mvg Mark Engels
Kruising Orchis Militaris X Purpura
Moderator: Michiel Janssen
Kruising Orchis Militaris X Purpura
- Bijlagen
-
- 06-05-08 Gerendal 003 001.JPG (88.96 KiB) 5530 keer bekeken
-
Ed van Wijngaarden
Re: Kruising Orchis Militaris X Purpura
Hallo Mark,
De kleur van de bloemdekbladeren is aan de lichte kant, wat je inderdaad ook vaak ziet bij Orchis x hybrida, de kruising met het Soldaatje.
Echter, in de vorm van de bloem en de lip is niets van Orchis militaris te herkennen, de vorm valt zeker binnen de variatiebreedte van O. purpurea.
Ook heeft O. x hybrida meestal een donkerder gekleurde lip, vaak met donkerrode tot donkerpaarse gedeelten.
Deze lip is egaal licht van kleur, wat je bij purpurea vaak ziet.
Wat mij betreft dus een lichtgekleurde, grote purpurea (ik heb ze van meer dan 1m gezien).
De kleur van de bloemdekbladeren is aan de lichte kant, wat je inderdaad ook vaak ziet bij Orchis x hybrida, de kruising met het Soldaatje.
Echter, in de vorm van de bloem en de lip is niets van Orchis militaris te herkennen, de vorm valt zeker binnen de variatiebreedte van O. purpurea.
Ook heeft O. x hybrida meestal een donkerder gekleurde lip, vaak met donkerrode tot donkerpaarse gedeelten.
Deze lip is egaal licht van kleur, wat je bij purpurea vaak ziet.
Wat mij betreft dus een lichtgekleurde, grote purpurea (ik heb ze van meer dan 1m gezien).
- Martin van den Hoorn
Ben ik mee eens.
Martin
Martin
Dit ex. staat in de orch. tuin.