Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Mark Meijrink »

Jan Essink schreef:Riet en Bert,

Het duurt tenminste 7 jaar voor deze soort van zaad tot bloeiende plant gekomen is.

groet,
Jan
Dat is interssante info Jan. Heb je daar ook een bron bij? Twee jaar geleden kon ik er weinig info over vinden behalve een anekdotisch verslag van een Amerikaanse ecoloog die drie jaar vermeldde. En voor welk taxon zou die zeven jaar gelden? Cernua of de cultivar "Chadds Ford"

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Hans Dekker »

Mark,

Chadd's Ford is geen cultivar, maar een vorm die bij het dorp Chadd's Ford is gevonden en in zijn leefgebied uiterst zeldzaam is geworden. Jan is daar pas geweest en kent het hele verhaal.
Bijgaand eens tuk uit De Levende Natuur van juli met een verhaal over uitheemse varens in het Purmerbos, een verhaal dat enige gelijkenis met het 'onze' vertoont. Overigens ook een leuk verhaal over de orchideeën van de Lauwersmeer op dezelfde bladzijde...

Groeten,

Hans
Bijlagen
scan_MFP14_4509_001.pdf
(191.03 KiB) 258 keer gedownload
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Michiel Janssen »

Dat het tenminste 7 jaar duurt van vestiging tot bloei komt niet overeen met de situatie in Langenboom. Het plaggen van het perceel i.v.m. een beekherstelplan is gedaan in de zomer van 2009 en ten minste één ex. heeft gebloeid in 2014, te zien aan de nog aanwezige uitgedroogde stengel. Dat betekent dat er tussen vestiging en bloei maximaal 5 jaar heeft gezeten. Of er moet sprake zijn van aanplant.
Riet en Bert
Berichten: 2
Lid geworden op: za okt 31, 2015 10:21 pm

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Riet en Bert »

Mark Meijrink schreef:wat erg jammerlijk is dat er binnen de WEO kennelijk geen ruimte is voor een kritische noot.
Mvgr Mark
Wij zijn geen lid van de WEO, maar onze bijdrage aan de discussie is volgens ons niet anders dan jouw bijdrage.
Jij bent het niet eens met ons en wij gaan ook jouw standpunt niet overnemen, meer is het toch niet?

Bert en Riet van Rijsewijk.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Mark Meijrink »

Riet en Bert schreef:
Mark Meijrink schreef:wat erg jammerlijk is dat er binnen de WEO kennelijk geen ruimte is voor een kritische noot.
Mvgr Mark
Wij zijn geen lid van de WEO, maar onze bijdrage aan de discussie is volgens ons niet anders dan jouw bijdrage.
Jij bent het niet eens met ons en wij gaan ook jouw standpunt niet overnemen, meer is het toch niet?

Bert en Riet van Rijsewijk.
Dag Bert, dat slaat enkel op eerdere bijdragen aan de discussie. Niet die van jou en/of Riet. Vol je daarom niet aangesproken.

Mvgr Mark
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Jan Essink »

Dat is interssante info Jan. Heb je daar ook een bron bij? Twee jaar geleden kon ik er weinig info over vinden behalve een anekdotisch verslag van een Amerikaanse ecoloog die drie jaar vermeldde. En voor welk taxon zou die zeven jaar gelden? Cernua of de cultivar "Chadds Ford"

Mvgr Mark
Dat hebben wij gehoord, dat geldt voor odorata,
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Michiel Janssen »

Is de Chadds Ford wel of geen cultivar?

Als je het internet afstruint op zoek naar Spiranthes odorata Chadds Ford, dan lees ik (bijna) altijd dat het om een cultivar gaat. De naam wordt veelal geschreven als Spiranthes cernua var. odorata 'Chadds Ford' of Spiranthes odorata 'Chadds Ford' en alleen al het feit dat er 'Chadds Ford' wordt geschreven met enkelvoudige aanhalingstekens geeft aan dat het om een cultivar gaat want zo is de internationale schrijfwijze van een cultivar. De naam van een cultivar staat altijd tussen enkelvoudige aanhalingstekens, wordt niet schuin geschreven en niet in het Latijn maar in een gewone taal. 'Chadds Ford' voldoet aan alle regels waar de naam van een cultivar aan moet voldoen.

Om ook daadwerkelijk het predicaat cultivar te mogen dragen, moet de plant zelf ook aan een aantal regels voldoen. Een uit het wild gehaalde plant kan een cultivar zijn als die geselecteerd is vanwege een bepaalde eigenschap (of eigenschappen) die anders is (zijn) dan de andere planten van dezelfde soort en die eigenschap(pen) moet(en) behouden blijven bij teelt en vermeerdering. Op verschillende websites lees ik dat Spiranthes odorata 'Chadds Ford' groter wordt met meer en grotere bloemen dan de andere in het wild voorkomende Spiranthes odorata planten. En o.a. om die reden wordt ze gekweekt maar natuurlijk ook vanwege het feit dat ze zo gemakkelijk is te kweken en te houden.

Conclusie: Spiranthes cernua var. odorata 'Chadds Ford' of Spiranthes odorata 'Chadds Ford' is een cultivar.

Ook op de website van Mt. Cuba Center wordt de schrijfwijze van een cultivar gehanteerd: http://www.mtcubacenter.org/plant-finde ... adds-ford/

Als ik het fout heb, hoor ik het graag natuurlijk (met argumentatie).
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door peter wijn »

Misschien volgend jaar eens kijken hoe de ontwikkeling verder loopt?
Je zou in geschikte gebieden in de directe omgeving iets gaan verwachten. Om welke gebieden dat gaat kan vooraf worden geïnventariseerd.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door peter wijn »

Ah, de vogelkers is geen probleem meer... :shock:

Ik neem aan dat dit een juridische kwestie wordt? Ik begrijp dat de minister redelijk sterk staat?

(Dat signaal is herkenbaar voor dit kabinet. Als het niet per sé moet, dan doet dit kabinet niets, ook al is er een dringende aanwijzing. Alleen in het dossier Groningsgas bleek dat niet houdbaar. )
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Michiel Janssen »

Ja, het is bovendien altijd een verrassing voor mij dat een politicus die zomaar een portefuille in z'n schoot krijgt geworpen zonder aan te hoeven tonen dat hij/zij überhaupt verstand van zaken heeft, het beter denkt te weten dan een panel experts die de opdracht hadden gekregen van de politiek om de zaak te bestuderen en met een rapport of lijst te komen. Dus eerst zegt de politiek: "Jullie zijn de experts, dus jullie moeten je hierover buigen." en daarna zegt diezelfde politiek: "Wij weten het toch nog beter!" Maar goed, bij een nationaal referendum gaat het precies hetzelfde. Het enige verschil is dat het volk zo'n referendum ook nog eerst moet afdwingen, terwijl dit expertpanel is gevraagd om hun advies uit te brengen. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. De Amerikaanse Spiranthesen schitterden overigens in afwezigheid. :wink:

Edit: er staat een fout in dat artikel op Medicalfacts. Martijn van Dam is niet Staatssecretaris van Natuur maar van Economische Zaken. Daarin schuilt wellicht de kern van het probleem, namelijk dat natuur valt onder Economische Zaken en dat we de natuur overlaten aan een technisch bedrijfskundige... Maar goed, in Den Haag doen ze de stoelendans natuurlijk niet met één stoel te weinig. Excuses voor mijn cynisme, het was niet aangeboren overigens.
gerard
Berichten: 34
Lid geworden op: di sep 11, 2012 11:03 pm

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door gerard »

Beste lezers,
gisteren nog was ik op de locatie waar recent in O. Brabant een vindplaats van S. odorata is ontdekt. Het betreft hier een oud beekdal waar ihkv. een beekherstelplan de oevers langs de beek zijn afgeplagd. Met enige ongerustheid heb ik kennis genomen van de meningen van sommigen om deze exoten maar te vernietigen. De vrees bestaat dat hybridisatie met S. spiralis een niet gewenst gevolg oplevert. Van een invasieve soort die een kritieke drempelwaarde heeft weten te bereiken is mijn inziens bij lange na geen sprake. los van de afstand van deze exoten tot de plaatsen waar S. spiralis voorkomt, de verschillen in bloeitijd en het totale andere biotoop hiervan lijkt mij de vrees voor hybridisatie vrijwel uitgesloten. A. vogelkers en oa. berenklauw treft mijn inziens geen vergelijk met onderhavige soort. Mijn voorstel zou zijn, geen paniek, rustig afwachten hoe eea. zich ontwikkeld, maar voorlopig vooral genieten van deze prachtige exoot.

Gerard Hermens
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Hans Dekker »

Helemaal mee eens Gerard!

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuwe schroeforchissen: Aanwinst of bedreiging

Bericht door Michiel Janssen »

Gisteren op en na de SEMO-bijeenkomst (afgesloten met een receptie ter ere van het 25-jarig bestaan van de SEMO) hebben we het er ook nog over gehad n.a.v. een korte presentatie van Jessica Sieljes en Barbara Gravendeel over het lopende DNA-onderzoek aan de in Nederland en Vlaanderen opgedoken planten.

Persoonlijk ben ik ook niet zo bang voor hybridisatie met Spiranthes spiralis. Allereerst zijn er geen hybriden van Spiranthes spiralis bekend. Gezien het verspreidingsgebied van S. spiralis zijn er slechts drie andere Spiranthes soorten waarmee S. spiralis zou kunnen hybridiseren: S. romanzoffiana, S. aestivalis en de populatie S. sinensis in Georgië (S. spiralis komt niet voor in Noord-Amerika). Maar dat is dus nog nooit waargenomen. En gezien de verschillen in biotoop denk ik ook niet dat de nieuwe Spiranthes planten S. spiralis zouden kunnen verdringen. Maar uiteindelijk is wat ik denk, zie of aanneem niet zo relevant voor de besluitvorming want hybridisatie bijvoorbeeld kun je gewoon onderzoeken. Toch blijf ik van mening dat de Nederlandse natuur geen verlengde is (of moet worden) van onze achtertuin of woonkamer, ondanks een veelvoud aan voorbeelden van soorten (plant en dier) waarmee dat wel is gebeurd.
Plaats reactie