Muggenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Muggenorchis

Bericht door martijn »

Hallo allen, vorige week deze foto gemaakt van Muggenorchis. Ik vind de bloei nogal laat en is zeer dichtbloemig. Doet mij denken aan duinmuggenorchis.......iemand een idee?
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door Jos Lammers »

En de foto ...
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

Lukt mij niet....ben al bezig.
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

Hij zegt steeds "te weinig tekens" Hoe verder?
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

Kan iemand even helpen.....Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door eric hartgers »

Goede vraag Martijn.

Hoe groot is je bestand? Als ik een foto post, probeer ik altijd een JPG-bestand met een formaat 800x600 te posten.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door orchforummaster »

Dag Martijn,

even los van het feit of het gelukt is om de foto te uploaden. Wanneer je de melding krijgt "te weinig tekens" dan heb je een leeg bericht geplaatst. Dit kun je oplossen door een stukje begeleidende tekst te schrijven bij je foto. B.v. waar je de plant ongeveer zag (geen exacte plaatsaanduidingen), aan welke soort je dacht etc,
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

Grote muggenorchis tenminste.......Ik vind de bloei nogal laat en de plant is zeer dichtbloemig.
Bijlagen
Grote muggenorchis? Ik vind de bloei nogal laat en is dichtbloemig.
Grote muggenorchis? Ik vind de bloei nogal laat en is dichtbloemig.
lauwers honing muggen 002.JPG (176.44 KiB) 13028 keer bekeken
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

He he....gelukt.
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door orchforummaster »

Hoi Martijn,

de bloei is zo laat omdat dit de "kustvariant" is van de Muggenorchis. Hoe de soort daar komt blijft gissen, maar maaimachines (die vaak in meerdere terrein worden ingezet) en clandestien uitstrooien van zaad is vaak de oorzaak.
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

Er staan drie planten dicht opeen te bloeien (op de foto niet te zien) Wat ik een beetje raar vind is dat de planten vorig jaar dan niet zijn opgemerkt. Gezien de grote en bloei van de plant bloeit die niet voor het eerst. En wat is dan eigenlijk het verschil tussen de kustvariant en duinmuggenorchis? In de verdere omgeving van deze locatie staan geen Muggenorchissen en de machines die wij gebruiken komen niet op Schiermonnikoog, waar dan duinmuggenorchis zou staan.
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door orchforummaster »

Welke machines waar gebruikt worden weet ik niet. Met "kustvariant" bedoel ik duinmuggenorchis (dichtbloemige en later bloeiende variant). Wat betreft het ineens opduiken ben ik het niet geheel met je eens. Het is inderdaad zo dat nu ineens drie bloeiende planten opduiken die eerder onopgemerkt bleven, maar vegetatieve planten vallen niet op. En op basis van blad Muggenorchis onderscheiden van Dactylorhiza incarnata (die vegetatief sterk gelijkend is door het eveneens dunne, lancetvormige en gevouwen blad) kan alleen door naar de huidmondjes te kijken. Bij D. incarnata zitten de huidmondjes op de bovenzijde van het blad, bij G. conopsea op de onderzijde.
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door martijn »

Ik ken het gebied goed (Lauwersmeer) en D. incarnata komt niet in het gebiedje voor waar deze plant staat. Ook vorig jaar met de 1000-soortendag is hij kennelijk niet opgemerkt. Maar wat ik ook bedoel is dat dit planten zijn die niet voor het eerst bloeien. Het zijn zeer krachtige planten en zouden vorig jaar zeker opgemerkt moeten zijn. Zal na de bloei eens kijken of de grond rondom de plant overeen komt met de grond waar ie staat. Even los van dit onderwerp........veel honingorchissen geteld dit jaar in het lauwersmeergebied. Zeker 100 +........
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Muggenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Dat laatste (over die honingorchissen) is goed om te lezen. Is het beheer inmiddels meer afgestemd op de honingorchis, of neemt de vergrassing van het veldje nog steeds ieder jaar toe?
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Muggenorchis

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Martijn,

Goed nieuws dus uit het Lauwersmeergebied. De vestiging van de duinmuggenorchis is zeer opzienbarend! Het gaat namelijk niet geweldig met dat ding. Minimaal op Terschellng, ongeveer een plan of 30 op Vlieland en 100-150 in goede jaren op Schier. Dan heb je het vel ongeveer.
En ook ong. 100 ex van Herminium is prachtig. Gefeliciteerd! Werk je bij SBB? Doe dan de groeten aan Jaap.

Hartelijke groeten,

Hans
Plaats reactie