Wie denkt te weten om welke orchideeën het gaat op de navolgende foto's?
Alle opnames zijn gemaakt tussen 17 en 30 juni.
Wie is wie? (Isère, Frankrijk)
Moderator: Michiel Janssen
-
Frank Verhart
Wie is wie? (Isère, Frankrijk)
- Bijlagen
-
- DSCF1990.JPG (427.67 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1970.JPG (441.66 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1966.JPG (290.1 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1872.JPG (414.08 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1871.JPG (445.24 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1837.JPG (385.02 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1835.JPG (429.78 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1852.JPG (426.39 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1616.JPG (310.75 KiB) 5652 keer bekeken
-
- DSCF1615.JPG (383.45 KiB) 5652 keer bekeken
-
Frank Verhart
Re: Wie is wie? (Isère, Frankrijk)
Ik zal zelf een voorzetje doen.
Foto 1. Ik kwam hierbij op Epipactis helleborine ssp. distans vanwege met name de bladvorm en lengte van de bladeren ten opzichte van de steel, meerdere exemplaren bij elkaar en knoppen die min of meer naar een kant toe hangen. Echter, volgens de verspreidingskaart van deze soort (SFO Rhône-Alpes) valt de waarneming en veel andere die ik voor Epipactis helleborine ssp. distans hield buiten het bekende areaal.
Foto 2 en 3. Waargenomen in een bronweide waarin D. fuchsii, D. majalis en Traunsteinera globosa voorkomen en waarschijnlijk ook hybriden. Bij deze twee specifieke planten dacht ik aan Dactylorhiza lapponica, die echter in de regio erg zeldzaam is en niet bekend van de omgeving waar ik vertoefde (Mont Aiguille).
Foto 4 en 5. Aanvankelijk aangezien voor E. helleborine ssp. distans, maar inmiddels vermoed ik E. atrorubens.
Foto 6. E. atrorubens?
Foto 7 en 8. Mij onduidelijk.
Foto 9 en 10. Met een vraagteken genoteerd als E. helleborine - als niemand hier meer in ziet, dan begrijp ik dat geheel!
Foto 1. Ik kwam hierbij op Epipactis helleborine ssp. distans vanwege met name de bladvorm en lengte van de bladeren ten opzichte van de steel, meerdere exemplaren bij elkaar en knoppen die min of meer naar een kant toe hangen. Echter, volgens de verspreidingskaart van deze soort (SFO Rhône-Alpes) valt de waarneming en veel andere die ik voor Epipactis helleborine ssp. distans hield buiten het bekende areaal.
Foto 2 en 3. Waargenomen in een bronweide waarin D. fuchsii, D. majalis en Traunsteinera globosa voorkomen en waarschijnlijk ook hybriden. Bij deze twee specifieke planten dacht ik aan Dactylorhiza lapponica, die echter in de regio erg zeldzaam is en niet bekend van de omgeving waar ik vertoefde (Mont Aiguille).
Foto 4 en 5. Aanvankelijk aangezien voor E. helleborine ssp. distans, maar inmiddels vermoed ik E. atrorubens.
Foto 6. E. atrorubens?
Foto 7 en 8. Mij onduidelijk.
Foto 9 en 10. Met een vraagteken genoteerd als E. helleborine - als niemand hier meer in ziet, dan begrijp ik dat geheel!
- Hans Dekker
Helemaal mee eens. Met alles.
Hans
Hans
-
Frank Verhart
De waarn. van Dac. lapponica is ruim buiten het bekende areaal volgens de SFO Rhone Alpes. Zie kaartje hieronder.
http://sfo-rhone-alpes.fr/images/galeri ... ica_RA.gif
http://sfo-rhone-alpes.fr/images/galeri ... ica_RA.gif