Weet iemand wat dit is?
Moderator: Michiel Janssen
- Martin van den Hoorn
Weet iemand wat dit is?
Ook gevonden in Sardinie
Anacamptis (Orchis) coriophora/fragans??
Anacamptis (Orchis) coriophora/fragans??
- Bijlagen
-
- voor forum 3.JPG (123.13 KiB) 14118 keer bekeken
-
- voor forum 2.JPG (98.08 KiB) 14118 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Martin van den Hoorn op wo apr 23, 2008 6:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Walter
- Contacteer:
Re: Weet iemand wat dit is?
Ik denk toch ook wel aan Orchis fragrans maar ik ga thuis toch nog eens even snuffelen bij de orchissen. Normaal bloeit coriophora later, dus als het in deze groep te doen is, dan is het fragrans
Aan de plant te zien moet her er wel erg droog zijn geweest of erg heet.
En raar dat dan de lip verslenst is terwijl de bladeren nog fris groen zijn en er aan spoor en helm niet echt veel te zien is ....
Aan de plant te zien moet her er wel erg droog zijn geweest of erg heet.
En raar dat dan de lip verslenst is terwijl de bladeren nog fris groen zijn en er aan spoor en helm niet echt veel te zien is ....
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
- Martin van den Hoorn
Hoi Walter,
De waaneming was op de door jou aangegeven groeiplaats van O. brancifortii. Die trouwens prima in bloei stond. Op jouw aanwijzingen heb ik ook de berm daar afgezocht, maar er was al veel uitgebloeid. Zo vond ik daar enkele N. maculata's met volle vruchtbeginsels en dus zonder bloemetjes. En nog wat onduidelijke Ophryssen, maar die komen later wel.
Groet Martin
De waaneming was op de door jou aangegeven groeiplaats van O. brancifortii. Die trouwens prima in bloei stond. Op jouw aanwijzingen heb ik ook de berm daar afgezocht, maar er was al veel uitgebloeid. Zo vond ik daar enkele N. maculata's met volle vruchtbeginsels en dus zonder bloemetjes. En nog wat onduidelijke Ophryssen, maar die komen later wel.
Groet Martin
- Bijlagen
-
- voor forum 4.JPG (81.58 KiB) 14104 keer bekeken
- Walter
- Contacteer:
De laatste afbeelding doet me aan Orchis lactea denken. Dat is ook een vroegbloeier.
- Martin van den Hoorn
Zou goed kunnen. Vrijwel alle lacteas waren uitgebloeid. Ik vond er ook een vergelijkbaar met deze afbeelinding waar ik lactea van maakte. Toen ik echter deze zag begon ik weer te twijfelen.
Martin
Martin
- Walter
- Contacteer:
Het probleem met deze is dat hij niet de compacte bloeiwijze vertoont van een lactea. En het is zo raar dat alleen de bloemlippen verdord zijn. Het zou dus ook een hybride of een lusus kunnen zijn, die niet volledig levensvatbaar is of genetisch een gebrek vertoont waardoor de lippen er allemaal aan gingen. Heb je toevallig naar deze plant zijn/haar intieme delen gekeken ?
- Martin van den Hoorn
Tja, ik ben een beetje slordig geweest. Ging er eigenlijk direct van uit dat een een Wantsenorchis was. Ik ben er nu wel van overtuigd dat dat het niet was. Maar ik heb een vergelijkbare lactea gezien. En ook deze plant vertoond roze patronen. Wellicht een mutatie of toch een hybride. Het is ook alleen de lip de verdroogd is en aan de foto te zien al in de knop
Groet Martin
Groet Martin
- Bijlagen
-
- voor forum 9.JPG (47.54 KiB) 14057 keer bekeken
Dag Martin,
Bij het doorlezen van oude rubrieken op het forum, die voor mij een bron van informatie zijn, zag ik jouw bovenstaande foto van de plant met verschrompelde bloemlippen. De helmpjes van de bloemen deden me meteen denken aan de Himantoglossum robertianum die ik dit voorjaar in zuidelijk Frankrijk fotografeerde (foto 1).
Begin mei 2009 maakte ik in dat zelfde gebied foto 2 en 3 van een H. robertianum waarvan een paar bloemen ook deze verwelking vertoonden. Ik zeg niet dat jouw plant een H. robertianum is, maar het lijkt er wel veel op. Het lijkt wel of de verwelking bij mijn plant niet specifiek boven of onder in de bloemaar begint, dus zou je zeggen dat dit waarschijnlijk niet met veroudering te maken heeft. Misschien is de een of ander insect de boosdoener.
Met vriendelijke groet, Bertus
Bij het doorlezen van oude rubrieken op het forum, die voor mij een bron van informatie zijn, zag ik jouw bovenstaande foto van de plant met verschrompelde bloemlippen. De helmpjes van de bloemen deden me meteen denken aan de Himantoglossum robertianum die ik dit voorjaar in zuidelijk Frankrijk fotografeerde (foto 1).
Begin mei 2009 maakte ik in dat zelfde gebied foto 2 en 3 van een H. robertianum waarvan een paar bloemen ook deze verwelking vertoonden. Ik zeg niet dat jouw plant een H. robertianum is, maar het lijkt er wel veel op. Het lijkt wel of de verwelking bij mijn plant niet specifiek boven of onder in de bloemaar begint, dus zou je zeggen dat dit waarschijnlijk niet met veroudering te maken heeft. Misschien is de een of ander insect de boosdoener.
Met vriendelijke groet, Bertus
-
Jan Essink
Bertus, helemaal gelijk dat het H. robertianum is.
groet,
Jan
groet,
Jan
- peter wijn
(dat was ook mijn gok :) , ik vind de rozet en stengel en vrij open aar toch niet helemaal zoals de vier robertianums die ik ooit gevonden heb, ietsje freler en minder rauw/grof. Het is normaliter een vrij ruwe plant.)
- Hans Dekker
Hallo Martin,
Gelijk bij de eerste foto herinnerde ik me planten die op vrijwel uitgebloeide Barlia's leken. Gek genoeg zijn er vaak planten te vinden met een verdorde lip en nog kleurige petalen en sepalen.
Even iets anders, staat jou verslag over Sardinië al op de vers la ge pagina?
Groeten,
Hans
Gelijk bij de eerste foto herinnerde ik me planten die op vrijwel uitgebloeide Barlia's leken. Gek genoeg zijn er vaak planten te vinden met een verdorde lip en nog kleurige petalen en sepalen.
Even iets anders, staat jou verslag over Sardinië al op de vers la ge pagina?
Groeten,
Hans
- Martin van den Hoorn
Hoi Hans,
Allemaal bedankt voor de info. Nee ik heb er nog geen reisverslag van gemaakt. Ik ben nu wel begonnen met het verslag van Kreta.
Groet Martin
Allemaal bedankt voor de info. Nee ik heb er nog geen reisverslag van gemaakt. Ik ben nu wel begonnen met het verslag van Kreta.
Groet Martin