Vorige week vond ik in west-Nederland tussen enkele tientallen rozetten van de Grote keverorchis (eerste foto) ook twee rozetten die ik als beginner niet echt kon determineren (tweede foto). Rietorchis misschien?
Ik neem aan dat het zin heeft als ik dit soort waarnemingen doorgeef, ook al is de vindplaats waarschijnlijk al bekend voor de Grote keverorchis. In dit forum mogen geen exacte locaties worden vermeld, maar hoe moet dat dan wel?
Ik heb iets gelezen in het forum over een "VPA", en over een ledenforum (ik ben sinds kort WEO lid), maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal. Ik zie vast iets over het hoofd.
Kan iemand deze beginner op weg helpen?
Aad.
Bijlagen
20150513_134316_WEO.jpg (500.12 KiB) 6740 keer bekeken
20150513_133550_WEO.jpg (358.9 KiB) 6740 keer bekeken
Hallo Aad, welkom bij de WEO. Je hebt gelijk dat het niet de bedoeling is om op het openbare deel van het forum exacte vindplaatsgegevens te vermelden. Voor redelijk algemene soorten zoals de Grote keverorchis en de meeste Dactylorhiza's waar de Rietorchis ook toebehoort is dat op de beveiligde ledenpagina geen probleem. Om toegang te krijgen tot die pagina's moet je even contect opnemen met orchforummaster Mark Meijrink. Dat kan via een forum e-mail. Klik op z'n naam en dan zie je bij "Contact" een knopje met "EMAIL".
Wat ook op prijs wordt gesteld, is als je je waarnemingen doorgeeft op waarneming.nl waar diezelfde Mark ook beheerder is van de waarnemingen van orchideeën in Nederland. Bovendien kun je dan zelf zien of jouw waarnemingen al eerder zijn gemeld voor het gebied door het op te zoeken.
P.S. Ik denk dat je het goed gezien hebt en dat foto 2 een Gewone rietorchis toont (want geen vlekken op de bladeren als bij de Gevlekte rietorchis), oftewel Dactylorhiza praetermissa subsp. praetermissa. Je ziet deze ook als Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa waarbij de gevlekte vorm en ongevlekte vorm samen tot één en dezelfde ondersoort worden gerekend. Mijn persoonlijke mening, die niet gehinderd is door gedegen vakkundige kennis, is dat het raar is als twee ondersoorten in de natuur naast elkaar voorkomen (dus niet geografisch gescheiden). Ik zou verwachten dat door onderlinge bestuiving de ondersoorten dan vanzelf zouden overgaan in één "soort". Er is vast wel iemand met gedegen kennis die meeleest en daar iets over wil zeggen.
Janssen, these are the general guidelines set by Petersen (1998) for species and infraspecific taxa in Dactylorhiza (most of us use them in other genera too) and I think they are in agreement with you...
1. as ''species'' are designated taxa complying with the biological species concept in a modem, botanically focosued sense
2. as "subspecies'' are designated taxa complying with the ecological,
but not with the biological species concept
3. as "variaties" are designated taxa complying wilt the phenetic, but neither wilh the biological nor the ecological species ooncept
ref.
Petersen, H.Æ., 1998. Species concept and guidelines for infraspecific taxonomic ranking in Dactylorhiza (Orchidaceae). Nordic Journal of Botany, Vol.18(3): 289–310
Michiel, erg bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Ik zag net dat ik nu wel toegang heb tot het ledenforum, kennelijk heeft Mark dat al voor me geregeld - dank Mark!
Leuk dat ik met mijn determinatie goed zat. Ik kan misschien iets zinnigs zeggen over jouw opmerking dat het raar is als twee ondersoorten in de natuur naast elkaar voorkomen. Dat zou op deze locatie misschien wel kunnen gebeuren, omdat de planten in dit gebied helaas meestal geheel afgevreten worden voordat ze tot bloei kunnen komen, zodat er dus geen onderlinge bestuiving plaats kan vinden.