Dac incarnata

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Dac incarnata

Bericht door jan benjamins »

Beste Mensen.

De dac. incarnata populatie bij Brakel blijft mijn zorgenkindje.
Ben afgelopen zaterdag wezen kijken nog geen rozetjes gezien. Ik denk
nog iets te vroeg Wel allemaal paardehoef gaten,in de buurt is een manege.De vorige vrijwilliger heeft dit al vele malen bij hen aangegeven
Een terrein bij het pompstation waar rietorchis staat is volledig omgeploegd door koeien.Beter te melden is dat in het gebied van sbb.
een aantal vochtige percelen nu worden beheert als hooiland.
De incarnata is in een berm langs een asfalt weggetje .
Mogelijk kunnen we het gedeelte met d. incarnata afzetten met schapen gaas.Wie kan me helpen?

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Dac incarnata

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jan,

ik denk dat mensen je zeker willen helpen d.w.z advies geven. Maar niet iedereen kent de plekken die jij omschrijft. Wat belangrijk is dat je uitzoekt van wie de terreineigenaar is. Bv. lopen er koeien in een gebied van SBB en meen je dat dit ongunstig is voor de orchideeën dan moet je contact opnemen met SBB. Ze gewoon opbellen of even langsgaan werkt nog altijd het beste. I

Betreft het geen natuurorganisatie dan is het vaak lastig te bepalen wie de eigenaar is en wie het beheer uitvoert (dit kunnen twee verschillende partijen zijn). Kijk het feit dat je nog geen rozetten ziet en paardenhoefgaten wil nog niet zeggen dat als gevolg van de recreatiedruk (paarden) de orchideeën zijn verdwenen.

Tot slot, komt je verhaal nogal warrig over. Zinnen die niet lopen of waarbij we zelf erg veel moeten invullen. Toevallig ken ik beide stukken waar je over schrijft, maar ook mij is het nog niet helemaal duidelijk wat wordt bedoeld. Misschien is het handig om onderscheid te maken tussen de wegberm langs de weg en het terrein van SBB.

Mvgr Mark
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: Dac incarnata

Bericht door jan benjamins »

Beste Mark.

Inderdaad een beetje warrig, ben ik ook wel een beetje!
Maar ik heb contact met de beheerster opgenomen.
De plaats met d. incarnata is van de haagse duinwaterleiding maar word door sbb beheert. Het omgeploegde deel grenst aan het pompstation en is ook van de duinwaterleiding. Het gebied van sbb is aan de oostkant van de daar lopende dijk. Hier word een gedeelte van hun [sbb].beheerd als hooiland. Hier groeide vroeger een prachtige populatie riet en gevlekte rietorchis Doordat deze percelen weer worden gehooid zou de rietorchis weer terug kunnen keren. Is het nu helderder?

Jan.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Dac incarnata

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jan,

helder! Ik ken deze plek en denk zeker dat Rietorchis terug zal keren wanneer het hooilandbeheer tijd krijgt.

Mvgr Mark
Plaats reactie