Activiteiten voor niet leden

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Activiteiten voor niet leden

Bericht door Martin van den Hoorn »

Beste mensen,
Ik heb niet zo n zicht op de excursies/uitstapjes die jullie organiseren. Dat hoeft ook niet want daar is een voorzitter niet voor. Maar mijn vraag is of we ook dingen organiseren voor buitenstaanders. We kunnen namelijk op onze website onder agenda wat plaatsen en dat komt dan op de hoofdsite van de KNNV. Willen we dat?
Groet Martin
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Mark »

Hoi Martin,

het idee op zich lijkt me niet verkeerd.
Een van de huisregels van de WEO is echter dat vindplaatsen niet gedeeld mogen worden met niet-WEO-leden....

Zolang een goede deelnemers-selectie gemaakt kan worden, lijkt het me een dergelijke excursie wel de moeite waard.
Ook hier geldt echter weer, dat alleen niet-kritische vindplaatsen bezocht kunnen worden. Hier heeft Nederland er echter niet heel erg veel van.

Misschien is het ook een idee om tijdens een, reeds geplande, excursie van de KNNV ter plekke een workshop te geven. Zo ligt ook het regelen/plannen van de excursie namelijk bij de mensen die hem willen ontvangen, én heb je zeker weten alleen KNNV-leden.

gr. Mark Engels
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Mark Meijrink »

Als we bevoorbeeld een rozettenexcurise zouden houden dan zou één dag toegespitst kunnen worden op geïnteresseerde niet-leden.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Jos Lammers »

Martin, Marken,

Mark snijdt terecht het punt aan van geheimhouding van orchideeenvindplaatsen voor niet WEO-leden. Daarom zouden excursies naar die plekken niet voor willekeurige derden gegeven moeten worden. Ik zie ook niet zo goed het nut van een excursie voor zo'n groep om beter orchideeenrozetten te leren onderscheiden. Een dergelijke excursie lijkt me alleen zinvol voor min of meer onderlegde orchideeenkenners.
Een orchideeenexcursie waarbij bloeiende planten bekeken worden lijkt me alleen wenselijk voor een groep serieuze natuurliefhebbers. Dat kan ook zijn nut hebben bij het werven van nieuwe WEO leden. Ik zelf organiseer elk jaar wel een excursie naar het Kennemerstrand en "de duinen van Velsen" voor KNNV leden.
Dus niet doen voor willekeurige derden maar wel voor KNNV leden.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

idd. terecht. Het voorstel voor niet-leden wat betreft een rozetten excursie heeft betrekking op serieuze geïnteresseerden. Dit zijn in mijn ogen KNNV- of FLORON-leden. Ik ken toch gerenommeerde floristen die keihard onderuit gaan als het gaat om het determineren van orchideeën. En dan praat ik over bloeiende planten.

Aan de andere kant, excursie voor niet leden zijn lastig zoals jij maar ook Mark aangeeft. Vind maar eens terreinen waar het geen kwaad kan. Dan kom je al snel uit op heemtuinen, die voor de doelgroep zonder een excursieleider ook toegankelijk zijn. Als voorbeeld de FLORON excursie die ik vorig jaar gaf. Een rondje Gerendal met als eindpunt de Orchideeëntuin trekt geen bosjes mensen. Als er in de excursieplanner Berghofweide of Wijlre Akkers had gestaan stonden ze waarschijnlijk in drie rijen dik opgesteld.

Ik denk dat Martin misschien de term 'niet-leden' iets verder moet specificeren. Ik voel er in iedergeval weinig voor om kwestbare groeiplaatsen in Nederland, maar ook bijvoorbeeld de Eifel open te stellen voor 'niet-leden'. Dat wil niet zeggen dat ik nooit 'niet-leden' uitnodig voor excursie die ik zelf geef. Helaas is het tegenwoordig zo dat je op moet passen wat je zegt of schrijft, en zeker aan 'niet-leden'. Een simpel oproepje van iemand om eens ergens te gaan kijken op een forum heeft al geresulteerd in een verdrievoudiging van het aantal geregistreerde waarnemingen. Ander voorbeeld: heel toevallig net na de excursie in Lauwersmeer voert iemand op exact de locaties waar wij waren Honingorchis in. Ook is het aantal orchideeën waarnemingen rondom het plekje waar we in de Eifel naar toe gaan nu al enorm gestegen.

M.v.gr. Mark
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Rogier »

Als "niet lid" zou ik hier toch even op willen reageren.

Uit de teksten zou ik als leek bijna op kunnen maken dat als je geen lid bent van de WEO je niet om kunt gaan met locaties van zeldzame planten. MAAR als je dat wel ben je ineens wel alle locaties mag weten omdat er dan een garantie lijkt te ontstaan dat er dan niets kan gebeuren.

Nu ben ik zoals ik al gezegd heb geen lid maar weet wel alle inheemse soorten te staan inclusief (waarschijnlijk) de laatse populatie rode bosvogeltjes welke zover ik weet 'officieel' uitgestorven is.
Maakt mij dat nu slecht omdat ik dat wel weet maar geen lid ben?

Ik deel zeer zeker ook niet zomaar locaties met andere mensen en al helemaal niet die van de uiterst kwetsbare soorten en kan daarom niet begrijpen dat een lidmaatschap van de WEO de zekerheid bied dat deze kwetsbare info bij de leden wel veilig is. Wie garandeert dat en lok je zo juist ook geen mensen met kwade bedoelingen uit om lid te worden om zo makkelijk aan vindplaatsen te komen.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Gr

Rogier
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Rogier,

excuus al het over komt dat ik 'alles over een kam scheer'. Wat betreft het al dan niet wel of geen lid zijn. Leden van de WEO zijn gebonden aan gedragsregels. Daarnaast worden regels gehanteerd m.b.t. aanvragen van vindplaatsen uit het archief door nieuwe leden. Dit om ervoor te zorgen dat de WEO een reisvereniging wordt. De voorzichtigheid omtrent het delen van groeiplaatsen is helaas nodig omdat vindplaatsen of verslagen anders een eigen leven gaan leiden. Gelukkig hanteer jij zelf naar eigen zeggen ook voorzichtigheid wat betreft kwetsbare en/of zeldzame vindplaatsen. Waarschijnlijk om dezelfde reden dat ik dat doe.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag Rogier,
Natuurlijk zijn WEO leden niet beter dan andere mensen. En zijn niet-leden niet slechter. We hebben (als ik het goed heb, het was voor mijn tijd) in het verleden al eens een lid gehad die met een kofferbak vol uitgestoken planten opgepakt is. Juist daarom zijn we extra voorzichtig met het uitwisselen van gegevens.

Het beleid ten aanzien van het doorgeven van vindplaatsen binnen de WEO is de volgende:
1) Omdat orchideeen zeer kwetsbare planten zijn geven we als WEO vanuit ons vindplaatsenarchief geen vindplaatsen door aan niet-leden. Natuurlijk zijn leden zelf vrij om gegevens die van hen zelf zijn (dus waar ze zelf geweest zijn) door te geven aan mensen die ze vertrouwen.
2) Ook krijgen WEO-leden niet zo maar gegevens. Veel leden die vindplaatsgegevens aan ons archief hebben doorgegeven, stellen als voorwaarde dat ze alleen mogen worden doorgegeven aan anderen als ze daar toestemming voor hebben gegeven.
3) Het doorgeven van vindplaatsgegevens vanuit het archief is verder een interactief proces. Leden kunnen één of twee maal wat gegevens krijgen en slecht per keer van één locatie. Pas wanneer de leden terug melden wat ze gevonden hebben krijgen ze meer gegevens. Zo proberen we binnen de aanwas van nieuwe leden weer een fiter te bouwen zodat we alleen de echte liefhebbers van gerichte informatie kunnen voorzien.

Groet Martin

PS Waanom wordt je geen lid? Dan krijg je ook toegang tot de ledenfora.
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Rogier »

Martin en Mark bedankt voor jullie reacties.

Het is goed te horen dat jullie dus ook van mening zijn dat een lidmaatschap geen garantie is voor goed gedrag.

Ik zelf ben nooit lid geworden van de WEO omdat ik altijd dacht dat er bij de WEO niet positief werd gedacht over de cultuur van Europese orchideeen.
Mijn specialiteit is de cultuur van aardorchideeen (niet alleen die van Orchideeen) en ik geef daar bijvoorbeeld ook lezingen over en schijf er zo nu en dan eens een artikel over.

Dat ik mij bezig houd met de cultuur van planten is heel iets anders dan dat ik een voorstander ben van het plukken en uitgraven uit de natuur en ik dacht altijd dat daar bij de WEO geen begrip voor was.
Ik geloof namenlijk dat met de kweek (en vermeerdering) van soorten je de druk op wilde populaties enorm kunt verlichten.
Dit geld niet alleen voor planten die gekweekt worden door liefhebbers die de planten mooi vinden maar ook aan een project om bepaalde orchideeen soorten te selecteren voor de productie van Salep.
Gekweekte salep is volgens mij namenlijk geen enkel probleem en dat zou enorm goed nieuws zijn voor de wilde orchideeen.

Echter na een aantal leden van deze werkgroep over de mail en in het veld te hebben gesproken is mijn visie over de WEO erg bijgeschaafd.

Een excursie van WEO en VOV (Vereniging Orchideeen Vermeerdering) vooral was voor mij een grote verassing.

Ik zal zeker eens kijken hoe ik lid kan worden. Ik heb op de site al gekeken en zag dat er een contributie is om lid te worden van de WEO maar dat je wel eerst lid moet zijn van de KNNV.
Echter ik kan nergens vinden hoeveel het kost om daar lid van te zijn.

Weet iemand hoe dat in z'n werk gaat?

Groeten

Rogier
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door eric hartgers »

Dag Rogier,

Ik ben een paar jaar geleden lid geworden van de WEO. Na een paar waarnemingen in het veld ben ik met enkele leden in contact gekomen en daarna snel lid geworden. Voordat ik mij aanmeldde bij de WEO ben ik eerst lid geworden van de lokale afdeling hier in Apeldoorn. Het lidmaatschap hiervoor is momenteel naar ik meen €32,00 per jaar. Of dit ook voor alle andere afdelingen geldt weet ik niet. Het aanmelden bij de KNNV heb ik via internet en e-mail gedaan na het bezoeken van de website.

Via de website van de WEO heb ik vervolgens een aanmeldformulier gedownload en verstuurd.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Rogier,

leuk je ontmoet te hebben dit weekeinde! Is het nog gelukt om Gelobde maanvaren te vinden op de Veluwe?

Volgensmij was een KNNV lidmaatschap 27 euro. Slechte informatie op de algemene site van het KNNV omdat dit nergens vermeldt staat.

Ik heb trouwens al geen tijden een rekening gehad van mijn algemen KNNV lidmaatschap ;-).

Leuk dat je lid wil worden Rogier

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Rogier,

In de statuten van de WEO staat zelfs dat we als WEO positief staan tegenover het kunstmatig vermeerderen van europese orchideeen om zo de druk op natuurlijke populaties te verminderen. Hier hebben we als WEO echter nooit wat mee gedaan. In onze volgende bijeenkomst komt er iemand van de VOV om over kunstmatige vermeerdering te vertellen. Bovenstaande neemt niet weg dat een aantal WEO-leden gereserveerd tegenover kweken staat dus mogelijk zal er wel wat discussie ontstaan maar dat geeft niet.

Zoals je in het laatste nummer van orchideeen heb gelezen (die dactylorhzia was idd een incarnata, foutje in mijn database denk ik) proberen we als WEO meer toenadering te zoeken tot de NOV, want samen staan we sterk. Ook wil ik in de toekomst de banden verder aanhalen met de VOV. De excursie is daar een eerste aanzet toe.

Wel houd ik me aan het standpunt schoenmaker blijf bij je leest. Er zijn in Nederland 3 verenigen die allemaak sterk zijn op hun eigen terrein en dat vind ik een goede zaak. Om dit te onderstrepen heb ik daarom dit verschil ook duidelijk op welkomspagina van de WEO uiteengezet. Gewoon om misvertanden te voorkomen. Ook is het gewoon handig om van elkaar te weten wat we doen. Stel dat we een nieuw lid krijgen die het ook leuk vind om wat de kweken dan verwijzen we hem ook door naar de VOV. Dan hebben die ook weer een lid erbij. De orchideeen zijn een veel te mooie hobby om over te kissebissen.

Dus Rogier VAN HARTE WELKOM . Elke orchideeenbeschermer kunnen we goed gebruiken om de WEO nog actiever te maken. Want alleen aan een actieve groep enthausiaste beschermers hebben de
Groet Martin
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door Rogier »

Bedankt voor de reacties en info allemaal.

Ik ga er zo snel mogelijk achteraan.

@ Mark. Toen we bij de veluwe aankwamen werd het weer steeds slechter en om het gebied op te gaan waar de varen staat moesten we behoorlijk wat entree geld betalen. Dat is meer de moeite als je de hele dag hebt. Niet een uurtje.
We zijn dus het veenmelkviooltje wezen fotograferen. Dit is wel gelukt en daar ben ik erg blij mee want nu ik alle inheemse viooltjes heb gefotografeerd kan ik eindelijk iets proberen te maken op m'n fotopagina wat mij erg leuk lijkt namenlijk een determinatiesleuten met behulp van foto's.
Een dergelijek sleutel heeft pas zin als je de familie compleet hebt en als het een familie is die ietwat lastig is. De Wolfsklauwen heb ik ook allemaal maar die zijn zo makkelijk uit elkaar te houden dat een determinatiesleutel een beetje knullig is.

Groeten

Rogier
jan benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 9:16 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door jan benjamins »

Beste mensen.
Nog een late reactie.
Er worden door bv het zuidhollands landschap excursies gehouden voor iedereen waarbij ook orchideeen groeplaatsen bezocht worden.
Bv. westduinen voor herfstschroef orchis. en in de krimpernerwaard voor brede orchis en welriekende nachtorchis. Hierdoor kunnen soms mensen geboeid raken voor de bloei van orchideeen.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Activiteiten voor niet leden

Bericht door eric hartgers »

Dag Jan,

Ik had de tip al gekregen en aangezien ik dit weekend toch even in het westen van het land moest zijn en heb gelijk de excursie maar even meegenomen. Wij vielen met de neus in de boter. Ze staan werkelijk prachtig in bloei...
Bijlagen
Spiranthes spiralis - Herfstschroeforchis klein.jpg
Spiranthes spiralis - Herfstschroeforchis klein.jpg (60.68 KiB) 12271 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Plaats reactie