Beste allemaal,
op zaterdag 29 mei zal er een excursie plaatsvinden in groeve 't Rooth.
Groeve 't Rooth geniet om verschillende redenen landelijke bekendheid. Allereerst komen hier enkele amfibiën voor die nergens anders in Nederland zo'n grote populatie vormen.
Ook voor insecten is de groeve een prima uitvalsbasis, er komen dan ook enkele bijzondere soorten voor.
Wat orchideeën betreft is groeve 't Rooth minder bekend. Er is tot nog toe niet veel tijd besteed aan het inventariseren van orchideeën binnen groeve 't Rooth. Van een aantal soorten (O.apifera, D.fuchsii, P.x hybrida, N. ovata, E. helleborine) is bekend dat ze er voorkomen, maar met welke aantallen en welke verspreiding is nog een raadsel.
Deze dag zal bedoeld zijn om meer inzicht te krijgen in de verspreiding van deze orchideeën in de groeve. Tevens kan een melding van afgelopen jaar van O.holoserica bevestigd/ontkracht worden.
Omdat de groeve op zaterdagen vrij toegankelijk is, mogen partner of aanhang mee. Naast alle pracht in flora en fauna is er in de groeve de mogelijkheid om op zoek te gaan naar fosielen die aan de oppervlakte zijn komen te liggen door afgraving van de mergelwand.
Er is geen beperkte capaciteit wat deelnemers betreft. Opgeven kan door een bericht op dit forum achter te laten.
Meer (achtergrond)informatie over de groeve en over de excursie volgt spoedig.
met vriendelijke groet,
Mark Engels
Excursie groeve 't Rooth 29 mei
Moderator: Michiel Janssen
- Jos Lammers
Re: Excursie groeve 't Rooth 29 mei
Beste Mark,
Elly en ik willen ons graag aanmelden voor de excursie groeve 't Rooth (zoals je al vermoed zult hebben). Ik hoor later wel waar en hoe laat we verzamelen.
Groet
Jos
Elly en ik willen ons graag aanmelden voor de excursie groeve 't Rooth (zoals je al vermoed zult hebben). Ik hoor later wel waar en hoe laat we verzamelen.
Groet
Jos
Hallo Jos,
een excursie zonder Jos en Elly zou geen complete excursie zijn, toch. ;-)
De verzamelplaats en tijd zullen inderdaad snel volgen.
Ik hoop ook nog wat te kunnen melden over de huidige uitbreiding van de groeve.
m.vr.gr. Mark
een excursie zonder Jos en Elly zou geen complete excursie zijn, toch. ;-)
De verzamelplaats en tijd zullen inderdaad snel volgen.
Ik hoop ook nog wat te kunnen melden over de huidige uitbreiding van de groeve.
m.vr.gr. Mark
- Henk de Groot
Beste Mark,
ik ben 29 mei mijn kinderen aan het begeleiden bij sporttoernooien, maar ben in de week van 10 t/m 16 mei wel in die omgeving.
15 mei wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de groeve te bezoeken. Kan mijn zoontje zijn interesse in fossielen botvieren.
De bevindingen die ik die dag op doe zal ik je laten weten. Wellicht dat ik al rozetten, beginnende bloei of zelfs al soorten in bloei aantref en dat maakt het voor de excursie alleen maar makkelijker denk ik.
Ik zal jou in elk geval mijn bevindingen laten weten.
mvg
Henk
ik ben 29 mei mijn kinderen aan het begeleiden bij sporttoernooien, maar ben in de week van 10 t/m 16 mei wel in die omgeving.
15 mei wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de groeve te bezoeken. Kan mijn zoontje zijn interesse in fossielen botvieren.
De bevindingen die ik die dag op doe zal ik je laten weten. Wellicht dat ik al rozetten, beginnende bloei of zelfs al soorten in bloei aantref en dat maakt het voor de excursie alleen maar makkelijker denk ik.
Ik zal jou in elk geval mijn bevindingen laten weten.
mvg
Henk
Hoi Henk,
ik zal je deze week per mail wat gegevens toesturen over bekende groeiplaatsen van orchideeën in de groeve.
Als je bloeiende planten vindt, gaat het waarschijnlijk om soorten die nog niet bekend zijn uit de groeve, maar daarom wel deste leuker zijn.
m.vr.gr. Mark
ik zal je deze week per mail wat gegevens toesturen over bekende groeiplaatsen van orchideeën in de groeve.
Als je bloeiende planten vindt, gaat het waarschijnlijk om soorten die nog niet bekend zijn uit de groeve, maar daarom wel deste leuker zijn.
m.vr.gr. Mark
Hallo Mark,
Ik ben John Jansen en heb mij recent aangemeld. Graag zou ik met jullie kennismaken en met de excursie naar groeve 't Rooth meegaan.
Groet, John.
Ik ben John Jansen en heb mij recent aangemeld. Graag zou ik met jullie kennismaken en met de excursie naar groeve 't Rooth meegaan.
Groet, John.
- eric hartgers
Dag John,
Allereerst welkom op dit forum.
Het is niet mijn bedoeling je enorm teleur te stellen, echter had deze (overigens erg leuke) excursie al in 2010 plaatsgevonden.
De komende tijd zijn er wel diverse andere excursies; wellicht dat daar iets voor je bij zit? Via het forum worden deze bekend gemaakt...
Allereerst welkom op dit forum.
Het is niet mijn bedoeling je enorm teleur te stellen, echter had deze (overigens erg leuke) excursie al in 2010 plaatsgevonden.
De komende tijd zijn er wel diverse andere excursies; wellicht dat daar iets voor je bij zit? Via het forum worden deze bekend gemaakt...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Eric Hartgers
-
Jan Essink
jullie weten dat 29 mei dit jaar op een dinsdag valt?