Excursies 2009

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Excursies 2009

Bericht door Walter »

Ik vind dat de werkgroep al eens moet nadenken over de excursies voor volgend jaar.
==> wie vindt dat W.E.O. excursies moet inrichten ?
==> wie gaat er dan mee ?
==> waar moeten we naar toe ?

Het zou fijn zijn mochten jullie allemaal massaal reageren. Hoe meer mensen reageren, hoe meer dit onderwerp leeft binnen de vereniging. Hoe minder mensen reageren, hoe minder het onderwerp leeft (en hoe slechter de vereniging er aan toe is !!!)

Hier is jullie kans om nog iets meer te doen dan 2x naar Maarn te gaan !!!
Laatst gewijzigd door Walter op do sep 25, 2008 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
J. Essink

Re: Excursies 2009

Bericht door J. Essink »

Moi Walter,

Jos vertelde mij dat hij langs de Drentse Aa heeft gefietst dat is een mooi gebied voor een excursie.
Bij Oudemolen staan ook veel orchideeen.
De Leemputten bij Staverden
De Schoorlse bossen waar N.n.a. zou staan.
Of zoals de Semo dat gedaan heeft met het Lauwersmeergebied

Als wij er zijn dan gaan wij mee. Wie volgt

met de hartelijke Drentse groeten,

Jan & Liesbeth
smith
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mei 25, 2008 7:25 pm

Re: Excursies 2009

Bericht door smith »

Ik will hier vragen of ook niet-leden bij de excursies meegaan kunnen? Drentse Aa en Lauwersmeer zijn inderdaad mooi. Een andere heel mooie plek is Schiermonnikoog.
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Excursies 2009

Bericht door Walter »

Volgens mij kunnen we Schiermonnikoog wel combineren met Lauwersmeer, als we er een weekend van maken (driedaagse?)
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Excursies 2009

Bericht door Jos Lammers »

Beste Walter,

Ik zou eind april (als ik in het land ben) eens met je mee naar de buurt van Laon willen gaan voor de Vroege spinneorchis. Ik denk nog na over verdere excursiemogelijkheden.

Groet
Jos
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Excursies 2009

Bericht door Walter »

dag Jos,

voor de vroege spinnenorchis Ophrys araneola mogen we niet wachten tot eind april, want dat is te laat. Beter is de 2e of de 3e week van april.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Ed van Wijngaarden

Re: Excursies 2009

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Walter,

Ik heb nog een aantal suggesties:

Het lijkt me leuk om met de SEMO wat samen te doen.
We hebben het daar al over gehad.

Voor Vlaanderen lijkt me b.v. erg interessant:
- reservaat Torfbroek met Gymnadenia conpsea subsp. densiflora
- Westelijk Havengebied Antwerpen met Cephalanthera longifolia
- bijzondere Epipactissen?

In Nederland:
- Lauwersmeer + Schiermonnikoog (inderdaad prima te combineren)
Opm.: m.i. is de vindplaats van Herminium monorchis te gevoelig voor bezoek van een grote groep
- Voorne's duin + Maasvlakte (Liparis loeselii in, Dact. incarnata
(+subsp. lobelii, dunensis), Ophrys apifera (+var. trollii)+ nog veel meer
- Leemputten: een van de mooiste floristische gebieden van Nederland
- Hompelvoet en/of Westduinen (Spiranthes spiralis)
- Drentse Aa + Havelterberg

Op grensgebied:
- Zuid-Limburg+Belgische Sint-Pietersberg, leuke grens-overschrijdende excursie!

er is nog veel meer moois, maar dit lijkt me een aardig begin

Misschien kunnen we een lijst opstellen van alle interessante gebieden in Nederland en Vlaanderen en die lijst dan in de komende jaren 'afwerken'.

Deelname van niet-leden lijkt me prima, op voorwaarde dat leden voorgaan als een excursie volgeboekt is (gezien de ervaringen de afgelopen jaren is dat niet zo onwaarschijnlijk).
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Excursies 2009

Bericht door Ton »

Als het te plooien valt met overige plannen wil ik zeker elk jaar één of meer excursies meemaken. Komend jaar ben ik nog gebonden aan schoolvakanties. Ik heb overigens van Mallorca al wat vindplaatsen verzameld via een vermoedelijk Deense fotoliefhebber. Als ik tussen het fietsen door nog wat orchideeën kan spotten zal ik dat melden en mogelijk op de vergadering wat laten zien.
Groet,

Ton
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Excursies 2009

Bericht door F. Thys »

Walter,

Wij zijn altijd geinteresseerd om mee te gaan, voor zover we op het tijdstip van de excursie(s) niet in het buitenland zijn. Vooral excursiegebieden in Nederland interesseren ons, gezien we daar tot nu toe weinig of geen orchideeëngebieden bezocht hebben.

Antwerpse groeten.
Frans
Janstereo

Re: Excursies 2009

Bericht door Janstereo »

Hallo Walter,
Ik zou t leuk vinden mee te gaan.
Het beste zou zijn als een van de leden op die plaats dan ook goed de weg weet. Lauwersmeer zou goed kunnen, maar andere gebieden zijn vaak ook interessant. Het enige voorbehoud is, zoals ook bij anderen vaak, denk ik, dat ik op die dagen niet zelf in het buitenland ben op zoek naar orchideeen.

Groet, Jan Modderaar
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Excursies 2009

Bericht door Mark Meijrink »

Ik vind het een goed idee om excursies te houden. Vorig jaar was iets dergelijks ook al ter sprake maar dit verliep niet gestructueerd. Ik denk dat de meesten wel contacten hebben bij beheerders i.v.v. vergunningen, want voor de meeste terreinen heb je die nodig.

Vorig heb ik geprobeerd een vergunning te krijgen voor Eys maar Stichting het Limburgs Landschap was erg terughoudend, en vond een excursie geen toegevoegde waarde waardoor we geweigerd werden! (dit is me trouwens nog nooit overkomen) Het is dus handiger als iemand die al contacten heeft met een beheerder in een bepaalde regio dit soort zaken regelt.

Dan nog een toevoeging van enkele gebieden

Waddeneilanden
- Texel (voorjaar) Harlekijn en Brede orchis
- Texel (voorzomer) Gevlekte orchis, Vleeskleurige (duin)orchis, Groenknolorchis, Moeraswespenorchis, Rietorchis
- Vlieland Harlekijn, Brede orchis, Gevlekte orchis, Kleine keverorchis, Vleeskleurige duinorchis (dennenorchis schijnt er ook te staan)
- Terschelling idem bovengenoemde soorten, Harlekijn bloei hier erg laat, Tengere muggenorchis, Dennenorchis en Kleine keverorchis in relatief grote aantallen

Binnenland
- Meinweg / Elmpter bruch, op zoek naar Höppners veenorchis?
- Het gerendal en omstreken met Vliegenorchis en Vogelnestje o.a.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie