Natuurwandelreis Ierland

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Ed van Wijngaarden

Natuurwandelreis Ierland

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Van 28 juni t/m 8 juli 2008 organiseren wij een natuurwandelreis naar Ierland.
Hoewel niet specifiek een orchideeënreis, bezoeken we een aantal orchideeënparadijsjes zoals de Burren, een van de fraaiste karstgebieden van Europa. Naast vertrouwde soorten als Dactylorhiza fuchsii, Anacamptis pyramidalis en Ophrys apifera treffen we leuke soorten aan als Dactylorhiza O'kellyi, D. incarnata subsp. coccinea en D. purpuperella.
Ook soorten als Vetblad, Spaanse ruiter, Beenbreek (allemaal algemeen) zijn voor de plantenliefhebber niet te versmaden.
Een goede wandelconditie is gewenst: we maken dag -of halve dag wandelingen.
Geïnteresseerden kunnen een mailtje sturen om meer informatie te ontvangen.
email: gentiana@planet.nl
Afbeelding
Menko
Contacteer:

Re: Natuurwandelreis Ierland

Bericht door Menko »

Hallo Ed,

De Burren in Ierland is een waar orchideeenparadijs! Ik ben er nu 3 keer geweest. Ierland is sowieso prachtig, vooral om te wandelen. In dezelfde omgeving heb je ook de Cliffs of Moher, en de Connemara. Ik kan het je allemaal aanraden. Ben je er vaker geweest?

Dat orchideeenlijstje van jou kan ik anvullen met zeer spectaculaire soorten:

De leukste zijn wel de;
Burren:
* Ophrys Apifera
* Ophrys insectifera
* Neottia nidus-avis
* Neotinea maculata
* Orchis Mascula
* Dactylorhiza fuchsii
* Dactylorhiza fuchsii f okellyi (spectaculaire witte ierse fuchsii variant)
* Dactylhoriza purpuperella
* Gymnadenia conopsea
* Platanthera bifolia
* Anacamptis pyramidalis
* Listera ovata

Ierland is een gematigd land dat eigenlijk nooit heel koud wordt. In de winter vriest het er wel eens , maar dat gebeurd niet erg vaak. Juist door dit gematigde warme klimaat krijgen zeldzame soorten in een uniek microklimaat als de Burren een goede kans. Vooral de nonnetjesorchis (Neotinea Maculata) is een spectaculaire soort.

Ik kan dan helaas niet, ik zit dan in Griekenland.

Ik wens je veel plezier tijdens je wandeltochten in het prachtige Ierland,
Ed van Wijngaarden

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Menko,

Ik ben er nu drie keer geweest en ga dit jaar nog twee keer (jnclusief de wandelreis). Het is inderdaad een prachtig land.
De Burren is een van de mooiste floristische gebieden van Europa met orchideeën die in aantal op sommige stukken aan de Monte Gargano doen denken. Daarnaast zijn er vele andere mooie orchideeënbiotopen, meestal aan de kust. Eigenlijk is de hele noordelijke kust vanaf Clare, kloksgewijs tot aan Dublin interessant en vol orchideeën.
Ik ga dit jaar eind mei enkele dagen naar de Burren om juist om de wat vroegere soorten te zien. Ik hoop Orchis intacta (Neotinea maculata) dan nog in bloei te zien.
Heb jij het Vogelnestje in de Burren zelf gezien? Ik weet dat hij er voor komt, maar heb deze nog niet gevonden
Menko
Contacteer:

Bericht door Menko »

Nee die heb ik daar zelf nog niet gevonden. Neotinea Maculata is dus Orchis Intacta? Wist ik niet.

Ik ga wellicht ook een paar dagen naar Ierland. Vliegen met Aerlingus of Ryanair is spotgoedkoop.
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Delforge noemt N. maculata O. intacta. Naar mijn mening is dit echter fout.
DNA analyses stoppen de taxa van de O. tridentata groep onder Neotinea en niet andersom.
Groet Martin
Plaats reactie