Harlekijn in Egmond

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
martinjansen
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jun 27, 2012 4:45 pm

Harlekijn in Egmond

Bericht door martinjansen »

Beste leden van de W.E.O en de S.E.M.O,

Ik heb gisteren gesproken met Thea en zij vertelde mij dat door het koude voorjaar de harlekijnen op dit moment nog amper boven de grond komen, er zijn nu kleine groene puntjes te zien. Omdat het een kwetsbaar gebied is en er zeer veel staan op een relatief klein oppervlak (circa 400 stuks) is de kans groot dat wij planten vertrappen als de plant nog vegetatief is. Ook voor het zicht en voor het maken van foto’s is het mooier als de planten bloeien. Omdat wordt voorzien dat de planten niet bloeien op 30 april wordt de excursie verplaatst naar zaterdag 21 mei.

Graag even naar mij mailen wanneer je mee wil op 21 mei ipv 30 april. Naast Thea zal ook Rienk Slings aanwezig zijn om uitleg te geven bij de soorten, het biotoop etc.

Programma:

10.45 uur: verzamelen aan de Nieuwe Schulpweg te Egmond-Binnen. Parkeren op de parkeerplaats. Verder lopen naar hek waar wij bijeenkomen.
11.00 uur: excursie naar Harlekijnen in afgesloten terreindeel met broedvogels, uitleg over beheer, mogelijkheid tot maken van foto's
12.00 uur: vertrek naar PWN-parkeerterrein aan Oude Schulpweg (5 minuten rijden) met aansluitend mogelijkheid tot koffie of lunch op eigen kosten in Nieuw Westert, of korte wandeling door terrein De Westert
13.00 uur: wandeling populatie 'natte' bijenorchissen (2 km over verhard pad met duinruggen). Ze staan niet in bloei, maar we tellen de rozetten met behulp van gele bordjes, een effeiciënte telmethode
14.00 uur: wandeling terug, met een kleine omweg naar een Bokkenorchis die waarschijnlijk in knop staat
15.00 uur: einde excursie. In NIeuw Westert op eigen kosten een afsluitende kop koffie of iets dergelijks.

Opgeven kan door een mail te sturen naar m.jansen@heemskerk.nl. Gezien de kwetsbaarheid van het gebied wordt een maximum van 10 deelnemers gesteld.

Hartelijke groet, Martin Jansen
Laatst gewijzigd door martinjansen op do apr 07, 2016 4:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 74
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 9:16 pm

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Danny »

Martin,

ik ga graag mee.

groet
Danny
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Jos Lammers »

Martin,

Uiteraard ga ik ook graag mee samen met Elly (had ik je al gemaild).

Vriendelijke groet
Jos
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Jan Essink »

Wij hadden graag meegegaan, maar er is een grote kans dat wij dan nog op Sicilië zitten.

Groet,
Jan & Liesbeth

ps. het staat mij bij dat ze tussen Egmond en Heiloo gestaan hebben
Danny
Berichten: 74
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 9:16 pm

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Danny »

Martin,

had je doorgekregen dat ik er de 21ste niet bij kan zijn?
Als de datum wijzigt doe ik graag mee.

Danny
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Marcel van den Berg »

Ik vind de excursie zeer geslaagd.
We waren met een gezellige groep mensen met veel kennis en qua orchideeën viel er ook niets te klagen.

Hierbij nog even een aantal foto's die ik tijdens de excursie gemaakt heb.

Een prachtig exemplaar met een mooie brede lip en zachte kleuren:
Afbeelding


Een leuk duo.
Afbeelding

Een twee-kleurig exemplaar, met mogelijke bestuivers?
Afbeelding

De meeste Harlekijnen stonden rondom deze plek,
Deze plek is waarschijnlijk mede dankzij het werk van mollen ontstaan, zij hebben kalkrijk zand naar het kalkarme (uitgeregende) oppervlak gebracht en zo een goed biotoop gecreëerd.
Het viel me op dat er geen bomen / struiken in de buurt waren (ook geen kruipwilg), ik neem aan dat de harlekijn ook een vorm van symbiose heeft met een schimmel tijdens het kiem stadium. Deze schimmel heeft dan natuurlijk ook weer een gastheer nodig zou je denken...
WP_20160521_11_33_35_Pro.jpg
WP_20160521_11_33_35_Pro.jpg (393.7 KiB) 12167 keer bekeken

Later zijn we nog even bij een bokkenorchis gaan kijken, deze stond er erg mooi bij.
Afbeelding

En nog even een detailopname.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Michiel Janssen »

Mooie foto's Marcel en goed om te horen dat jullie je hebben vermaakt.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Harlekijn in Egmond

Bericht door Jos Lammers »

Ziet er heel bijzonder uit! Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ja, vakantie hè.

Groet, jos
Plaats reactie