Kreta 5 april - 12 april 2015

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Kreta 5 april - 12 april 2015

Bericht door Menko »

Hallo,


Vanaf 5 t/m 12 april verblijf ik voor het eerst op Kreta. Deze vrij korte tijd gaat nog een hele strijd worden want ik heb al lang ontdekt dat Kreta idioot veel moois te bieden heeft en je van gekkigheid niet weet waar je nu eigenlijk moet zitten.

Nu is het zo dat ik niet alleen geïnteresseerd ben in orchideeën, maar ook in vogels, vlinders en (marine) andere flora en fauna.

Uiteindelijk toch een keuze kunnen maken op basis van dichtheid van orchideeënsoorten en natuurlijke bezienswaardigheden. Ik zit voornamelijk in West en Centraal Kreta en doe 1 dag een uitstapje naar Oost Kreta om o.a. het Cretenzer dadelpalmstrand te fotograferen.

Plek 1:
Irini kloof. Kloof bij Lefka Ori ten oosten van Samaria kloof.
appartement met ontbijt. 3 dagen.


Plek 2:
Agia Galini. Centraal kreta kust.
Hotel Palezzi Greco. 3 dagen


Via het VPA heb ik eea aangevraagd. Maar ben benieuwd of mensen aan de hand van bovenstaande nog tips en trics hebben. Nogmaals, ik ben nog nooit op Kreta geweest. Ook tips en trics wat betreft vogels zijn van harte welkom.

Gevoelige info uiteraard even mailen.

mvg,


Menko van der Leij
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Kreta 5 april - 12 april 2015

Bericht door F. Thys »

Menko,

Toevallig toeren wij dit jaar van 31 maart tot 21 april ook rond op Kreta, voor de derde maal al. De westkant kennen we eigenlijk nog niet en gaan we dit jaar doen op het einde van onze reis. De omgeving van Lefka Ori daarvan vermoeden we dat ze minder interessant is voor orchideeën. Vanuit Agia Galini ga je meer orchideeënsites kunnen verkennen. Hetgeen je zeker moet doen is Gious Kambos, het plateau tussen Spili en Gerakari. Zeker als je maar een beperkt aantal dagen op het eiland bent, is dit hetgeen je in de eerste plaats moet verkennen. In het VPA zijn daar zeker meer details over te vinden. Een heel voorspoedige reis toegewenst!

Frans
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Kreta 5 april - 12 april 2015

Bericht door M.H. Schot »

Menko,

een aanrader is ook het boek van Kretzschmar en Eccarius: Orchideeen auf Kreta, Kasos und Karpathos
(en ik denk dat Orchids - Crete & Dodekanese exact hetzelfde boek is, maar dan vertaald naar het Engels)

Dit boek bevat naast heldere uitleg van de soorten ook goede verspreidingskaarten en een hoofdstuk met beschrijvingen van belangrijke gebieden.

Het hele gebied rond Spili en Gerakari is het gebied van West-Kreta. Het uitkammen waard.
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Kreta 5 april - 12 april 2015

Bericht door Menko »

thx! :)
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Kreta 5 april - 12 april 2015

Bericht door peter wijn »

ook mijn dank ;)

Ik ben dit jaar ws begin mei op Kreta, familievakantie.
Gedachte is weer Mirtos, bij Ierapetra - zie verslagje hier -. En zo te zien waren Kretzschmar en Eccarius daar vlak in de buurt.
En hij was zo te zien ook bij de andere mogelijke bestemming zuidwest Kreta, Palaiochora.

Ik ga eens kijken of ze dat hier in de boekhandel hebben.

(Mirtos wint vaak vanwege een combinatie van factoren, waarbij 'het weer' de belangrijkste is. De zuidkust van de eilanden is aangenamer van temperatuur. Waarschijnlijk is in mei de kans op orchideeën wat hoger in de bergen ook groter, al zag ik ook aan zeeniveau nog een en ander.)
Plaats reactie