Silberberg

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jslagers
Berichten: 34
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:13 pm

Silberberg

Bericht door jslagers »

Verslag excursie Silberberg en steengroeve Lengerich, zondag 08 juni 2014.
Ik ben deze dag gast van de knvv afdeling Hengelo-Oldenzaal. We vertrokken vanuit Hengelo naar de Silberberg, onder Osnabruck. De Silberberg, is een kalkheuvel, 180 m hoog. Het is beschermd natuurgebied dat bestaat uit een kalkgrasland dat omzoomd wordt door een beuken-haagbeukenbos. Het kalkgrasland, de kern van het natuurgebied, heeft een hoge natuurwaarde door zijn bijzondere flora.
Nadat we de auto’s hadden geparkeerd zijn we lopend naar de Silbelberg gegaan. Ondertussen werden al de verschillende planten en vogels genoteerd. Zoals Blaassilene, Bochtige klaver, Veldkruidkers, en Heelkruid,
Op de Silberberg werden we verwelkomd door vele orchideeën, zoals Bosorchis, Bergnachtorchis en de Vliegenorchis.
Even verderop vonden we ook nog bleek bosvogeltje, Vogelnestje, Grote keverorchis en de Bruinrode wespenorchis.
Het zijn niet alleen de orchideeën die de Silberberg botanisch zo interessant maakt, maar ook de kleine plantjes, zoals het Geelhartje, twee soorten vleugeltjes bloemen, Kleine pimpernel, Verfbrem. Ook vonden we bij een forse kuil nog, zinkvoorjaarsveldmuur en zinkboerenkers gevonden hetgeen wijst op de aanwezigheid van zware metalen in de bodem.
De Silberberg is dan ook een gebied dat je rustig op je knieën moet bekijken.
Bij het verlaten van het gebied zagen we enkele spierwitte Bosorchissen staan, zelfs de vlekjes en streepjes op de onderlip waren er niet. In eerste instantie denk je aan een albino. Maar het is Dactylorhiza fuchsii susp. transsilvanica, een ondersoort van de Bosorchis.

Na de lunch zijn we vanaf de Silberberg naar de bekend gebiedje bij Lengerich gereden. Eerst zijn we door het bos naar beneden gelopen op zoek naar het kalkmoerasje. Onderweg zagen we nog de Welriekende nachtorchis. Helaas was het moerasje vrijwel volledig ontwaterd.
Van de voorheen aanwezige planten zoals vetblad, knopbies, breed wollegras en, moerasorchis ed. vonden we niets meer terug. Wel vonden we leuke andere soorten. Naast bosorchis , eenbloemig parelgras en, bevertjes stonden er zeker nog een tweetal andere orchissen, helaas vegetatief of nog geheel in knop dus voor ons niet op naam te brengen.
Wellicht zijn het moeraswespenorchissen en grote muggenorchissen, soorten die we hier vroeger ook vonden. Verrassend was een groot aantal addertongen.
Terug bij de auto's besloten we nog een kort bezoekje te brengen aan het kalkgrasland in de oude steengroeve aan de overkant van de weg .
Hier vonden we de gebruikelijke orchideeën zoals vliegenorchis, bijenorchis, grote keverorchis, soldaatje en het prachtige hondskruid. Hierna volgde de terugreis, ik weet zeker dat ik nog eens terug kom.
Foto’s van deze excursie zijn te zien op mijn website:
https://plus.google.com/photos/+JanSlag ... banner=pwa
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Silberberg

Bericht door Ton »

Mooi man!
Groet,

Ton
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Silberberg

Bericht door Jan3d »

Hoi Jan,

Mooie fotos(in het bijzonder de vliegenorchis) en een erg interessant gebied, lijkt me.
Komt er ook een excelsheet voor het vindplaatsen archief?
Groet, Jan3d
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Silberberg

Bericht door BertJan »

Silberberg en daarbij ook de kalksteengroeve van Dykerman (nabij Lengerich) bezoek ik vrijwel elk jaar.
Prachtig om te bezoeken vind ik!

Toch ben ik erg benieuwd naar je locatie van de soldaatjes die je daar hebt gevonden? Waar staan die precies dan?
jslagers
Berichten: 34
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:13 pm

Re: Silberberg

Bericht door jslagers »

BertJan, ik wil best gedetailleerde info geven maar ik vraag me af of het verstandig is via het forum. Neem even via email contact op.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Silberberg

Bericht door BertJan »

jslagers schreef:BertJan, ik wil best gedetailleerde info geven maar ik vraag me af of het verstandig is via het forum. Neem even via email contact op.
Nee, dat klopt, zou ik ook niet zo snel doen.
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Silberberg

Bericht door orchforummaster »

Heren,

voor het uitwisselen van excursieverslagen is er een leden gedeelte. Daarnaast het verzoek om, indien men dat wenst, de verslagen in te sturen naar het vindplaatsenarchief dat Rien beheerd. Verder uitwisselen per email kan natuurlijk altijd.
Plaats reactie