Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Beste WEO en SEMO leden,

Met veel genoegen kan ik aankondigen dat we In het weekend van 20-21 juli de Herminiumexcursie gaan houden.

Op 20 juli voormiddag zal Hans Gartner onze excursieleider zijn in de Lauwersmeer. Het doel wat ons betreft is om een goed zoekbeeld te krijgen van Herminium monorchis die dan juist uitgebloeid zal zijn maar juist daardoor beter vindbaar in de vegetatie. Hans zal ons naar hem bekende vindplaatsen leiden.
De kosten van de excursie bedragen € 65 welk bedrag we hoofdelijk onder de deelnemers zullen omslaan. Het zal verstandig zijn in de buurt een overnachtingsplek te regelen omdat de excursie rond 9 uur zal aanvangen.

In het begin van de middag nemen we de veerboot naar Schiermonnikoog. Daar zullen we later op de dag en op zondag 21 juli de oude groeiplaatsen van Herminium bezoeken alsmede een aantal potentiële plaatsen die gezien recente ontwikkelingen (o.a. nieuwe Liparis loeselii vindplaats) misschien onderdak aan Herminium kunnen bieden. Uiteraard staat het de deelnemers vrij om ook maandag aan de zoektocht te besteden. Alle gebieden op Schiermonnikoog zijn in die tijd (buiten broedseizoen) vrij toegankelijk.
Ik heb met de boswachter van NM, Erik Jansen, afgesproken dat we hem in de loop van het weekend contacten. We kunnen dan, eventueel onder zijn leiding, een drietal groeiplaatsen van Gymnadenia conopsea var frisica (Duinmuggenorchis) bezoeken.
Iedere deelnemer wordt verzocht zelf een overnachtingsplek op Schiermonnikoog te boeken. Het zal logistiek verstandig zijn een fiets op Schier te huren (of er zelf een mee te nemen) en bij aankomst eerst naar de overnachtingsplek te gaan om de meegenomen tandenborstels e.d. kwijt te raken.

Geinteresseerden kunnen zich het beste via email aan ondergetekende aanmelden voor de excursie (dat kan via het forum). Het maximum aantal deelnemers voor de excursies zal 10 zijn.

Ruim voor de excursiedatum zal ik de deelnemers het gedetailleerde programma van de excursies toesturen.

Met vriendelijke groet en hopelijk tot Schier
Jos Lammers
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door eric hartgers »

Dag Jos,

Hierbij mijn aanmelding...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Ik wil ook graag mee!

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

noteer mij ook. Wat mogelijkerwijs verkeerd geïnterpreteerd kan worden is dat mensen zelf een overnachtingsplek dienen te regelen wanneer zij het gehele weekend aanwezig zijn. De kosten die worden vermeldt betreffen de kosten (65 euro in totaal, bij 10 deelnemers 6,50) die de excursie bij Staatsbosbeheer (Lauwersmeer) kost.

ps. het is Gymnadenia conopsea var. friesica

*** edit: voor de liefhebbers, in de dropboxaccount heb ik een topgrafische kaart van Schiermonnikoog geplaatst

M.v.gr. Mark
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jan3d »

Hallo Jos,
Ik had me al aangemeld, mijn vouw zou zondag ook graag mee gaan. Is dat akkoord?
Vast Dank,
Jan Modderaar
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

We zijn nu, inclusief mijzelf met Elly, met 7 mensen. Ik heb jou, Jan, met je vrouw erbij genoteerd.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Ojee, nu lees ik dat de excursie gehouden wordt wanneer H. monorchis juist is uitgebloeid. Dat vind ik erg jammer, ik zie ze liever in bloei. Dan kan ik mijn plaats beter aan iemand anders afstaan denk ik.

Groeten,

Michiel
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jan3d »

Is het ook nog mogelijk de excusrie wat te vervoegen?
Bloei is toch wle erg leuk.
Groet, Jan M.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Beste Michiel en Jan,

Het hoofddoel van de excursie is om op Schiermonnikoog intensief te speuren naar nog mogelijke relicten van Herminium op oude groeiplaatsen en potentiële nieuwe groeiplaatsen te bezoeken. Sinds 2004 zijn er namelijk geen planten meer gevonden. Het beheer van NM is de laatste jaren geïntensiveerd en begint mogelijk vruchten af te werpen voor Herminium.
Het is dus zaak de planten in hun meest opvallende verschijningsvorm te zoeken namelijk juist uitgebloeid. De excursie Lauwersmeer is vooral bedoeld voor herkenning van geschikte biotopen en voor het zoekbeeld. Als toegift hopen we op Schier de Duinmuggenorchis op een enkele plek in volle bloei te gaan zien.
Overigens is het weekend van 20/21 juli het eerste weekend dat alle terreinen (behalve van de lepelaarskolonie) op Schiermonnikoog vrij toegankelijk zijn, dat is buiten het broedseizoen.

Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Hans Dekker »

Heren,

Herminium is een late bloeier en ook een lange bloeier. Ik heb op Schier bloeiende planten gevonden vanaf eind juni tot begin september. Bloeiende planten in juli zijn dus prima mogelijk. Bij deze een foto van een Herminium uit de Lauwersmeer, gefotografeerd op 25 juli. Mooi in bloei dus.

Groeten,

Hans
Bijlagen
H. monorchis Lauwersmeer 25-7-06 (40).jpg
H. monorchis Lauwersmeer 25-7-06 (40).jpg (44.44 KiB) 12159 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Hoop doet de mens leven!

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Beste Hans, Michiel en Jan,

Kijk, dat valt dan toch weer mee! En geweldig herkenbaar.
Van welk jaar waren de vondsten op Schier, Hans?

Ga je dus toch mee Michiel? En Jan?

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Ja, dan ga ik toch mee. Graag zelfs. Maar belofte maakt schuld ;-)

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Jos,

Die vondsten stammen uit de 90er jaren. Je zou eens contact op moeten nemen met jachtopzichter Van der Wal (als hij dat nog is). Deze man weet heel veel en kende veel plekken met Herminium.

Groeten,

Hans
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jan3d »

Hallo Jos,

Ik (wij) ga(an) in ieder geval mee.
Doen we dan ook een soort inventarisatie?
Groet, Jan M.
Plaats reactie