Orchideeënwandeling Bad Münstereifel

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Jos Lammers

Re: Orchideeënwandeling Bad Münstereifel

Bericht door Jos Lammers »

Dag Bert,

Helemaal mee eens wat een vondst! Jammer dat Elly en ik niet mee kunnen.

Vriendelijke groet
jos
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Hoi Mark en Jos,

Enkele jaren geleden had ik al gehoord dat die gele vliegenorchis ergens in dat gebied zou staan. Maar nu pas gevonden na aanwijzingen van Rien Schot.

Met vriendelijke groeten, Bert.
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

Inderdaad een prachtige plant; veel plezier allemaal a.s. vrijdag!
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Jan3d
Contacteer:

Bericht door Jan3d »

Hallo Bert,
Ik zou em graag zien, als dat kan vrijdag.
Zoals afgesproken kom ik s ochtends naar Wylre.
Groet, Jan M
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Hallo Jan,

Uiteraard gaan we vrijdag deze plant bekijken! Hij staat vrij aan het begin van onze route.

Met vriendelijke groet en tot vrijdag, Bert.
Dallie

Bericht door Dallie »

Bert,

Hartelijk dank voor de organisatie van de excursie, ook al was het een minder jaar voor de locatie, de excursie was weer meer dan de moeite!

Marc Verbeeck
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Even een kort verslagje van twee WEO-dagen in de Eifel (Duitsland).

Officieel

Vrijdag 1 juni 2012 de "officiële" excursiedag. Na enkele ziekmeldingen resteerde een groep van 7 deelnemers. Redelijk weer, in ieder geval droog. Twee gebieden met vanouds veel orchideeën te voet aan elkaar geknoopt. Een wandeling van zo'n acht kilometer.

Rien Schot was er een week eerder al geweest en sprak van een "uitzonderlijk SLECHT jaar". Bij het voorlopen bleek mij al dat er inderdaad geen sprake meer was van de enorme uitbundigheid die het gebied voorheen kenmerkte. Echter de situatie was gelukkig niet meer zo dramatisch als vorig jaar, toen er na het extreem vroege, hete en droge voorjaar vrijwel niets stond.

Tijdens de excursie zagen we de volgende soorten:
- vliegenorchis
- bergnachtorchis
- bleek bosvogeltje
- grote keverorchis
- grote muggenorchis
- mannetjesorchis (uitgebloeid)
- purperorchis (uitgebloeid)
- brede wespenorchis
- roodbruine wespenorchis
- vogelnestje
- aangebrande orchis

Grote afwezigen waren helaas de bijenorchis (voorheen overal zeer talrijk), poppenorchis (voorheen plaatselijk vrij talrijk) en bokkenorchis (voorheen 2 mooie planten). Ik had gedacht (lees: gehoopt) dat we met de groep nog wel iets van bijenorchis en poppenorchis zouden weten op te sporen, maar al ons speurwerk bleek vergeefs. Ook de geelgroene wespenorchis die ik bij het voorlopen nog had zien staan, werd op vrijdag niet meer (bewust) waargenomen.

Een zoektocht naar het rood bosvogeltje, waar we concrete vindplaatsinfo van hadden, bleef jammer genoeg ook zonder resultaat. Maar wellicht waren we hier nog enkele weken te vroeg voor.

Leuke vondst was een vliegenorchis met gele bloemen. Landwehr spreekt van de vorm ‘ochroleuka’. Ik wist al enkele jaren dat deze er stond, maar dankzij aanwijzingen van Rien had ik dit plantje nu ook zelf voor het eerst weten te vinden. Natuurlijk werd er ook naar andere flora en fauna gekeken. Zo stond langs een bepaald deel van het parcours veel kamzwartkoren (familie van de hengel), een zeldzaam plantje waarmee vooral één bepaalde deelnemer in zijn nopjes bleek…

Officieus

Voor degenen die konden en wilden had ik op zaterdag (2 juni 2012) nog een “officieuze” excursiedag in petto. Met vier man bezochten we enkele gebieden ten zuiden van Düren. Zonnetje, niet te warm, kortom perfect excursieweer. Eerst een bos- en heidegebied en daarna een moerasgebiedje met de volgende vondsten:
- dennenorchis
- brede wespenorchis
- rietorchis (één van de weinige vindplaatsen in deze regio)

Vervolgens naar een kalkgrasland, waar we toch nog enkele nieuwe soorten zagen:
- poppenorchis (hier dus wel…)
- grote muggenorchis (ook één wit exemplaar vol in bloei)
- grote keverorchis
- groene nachtorchis (!)
- vliegenorchis (één exemplaar)
- bleek bosvogeltje

Twee jaar geleden trof ik hier o.a. ook bokkenorchis en bijenorchis aan, deze helaas niet meer gevonden. Andere leuke planten waren: kleine ridderspoor en wilde weit (nauw verwant aan de eerder genoemde kamzwartkoren).

Graag wil ik de deelnemers bedanken voor hun interesse en actieve inbreng!
Bijlagen
kleine ridderspoor.JPG
kleine ridderspoor.JPG (38.28 KiB) 13274 keer bekeken
kamzwartkoren.JPG
kamzwartkoren.JPG (46.04 KiB) 13274 keer bekeken
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Nog een laatste update...

De mensen die ook op zaterdag meegeweest zijn hebben allen (incl. ikzelf) niet goed genoeg gekeken, want in het laatste gebied (kalkgrasland) aan de rand van de bosjes direct langs het pad stond wel degelijk een mooie bloeiende bokkenorchis!

Gisteren namelijk een IVN-excursie in hetzelfde gebied gedaan, en één van de deelnemers had deze plant (inmiddels einde bloei) gevonden.

Een andere leuke vondst (die we met de WEO-groep hadden gemist) was de Stachys germanica (Duitse andoorn). Nog niet in bloei, dat is pas over een maand.

rietorchis

Bericht door rietorchis »

Bert,

Ook ik wil je bedanken voor de excursies bij Bad Münstereifel en Düren.

Een deel van de foto's die ik die twee dagen maakte plaatste ik op Picasaweb. De link daar naar toe is: https://picasaweb.google.com/1014151019 ... l_en_Duren

Met groet!
Roel Duijnhouwer
Rietorchis@gmail.com
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Bert schreef:Een zoektocht naar het rood bosvogeltje, waar we concrete vindplaatsinfo van hadden, bleef jammer genoeg ook zonder resultaat. Maar wellicht waren we hier nog enkele weken te vroeg voor.
Hier zijn we drie weken geleden met onze WEO-excursie op circa één meter langsgelopen...

Bijlagen
rubra.JPG
rubra.JPG (163.34 KiB) 13229 keer bekeken
Plaats reactie