Niet bloeiende orchideeën quiz

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Mark

Re: Niet bloeiende orchideeën quiz

Berichtdoor Mark » di nov 30, 2010 8:10 pm

dag Heren,

17 is inderdaad een O. sphegodes.

Ook 21 is juist; het bochtje is kenmerkend voor D.incarnata s.l. Het antwoord is echter nog niet geheel juist...

Zelfs 11 is juist. Het gaat inderdaad om O.simia. Het rommelige rozet en de lichtgekleurde bladeren wordt bij geen enkele andere Orchis-soort gezien. Qua biotoop is er geen verschil aan te geven ten opzichte van O.militaris.

gr. Mark en Mark

Bram

Berichtdoor Bram » wo mar 02, 2011 4:01 pm

Heb mezelf eens getest, denk dat ik er hooguit 2 juist had :(

Dan denk je dat de orchideeën op zich al moeilijk zijn om de determineren, dit is helemaal gekkenwerk. Hoewel ik hoop dat ik dit op een dag een stukje gemakkelijker zou kunnen.

Wat ik me wel afvroeg:
- bestaat er nergens een overzichtelijke site met de rozetten van orchideeën?
- Wat is het verschil precies tussen het rozet van Epipactis atrorubens en Epipactis palustris?

mvg

Bram

Mark

Berichtdoor Mark » wo mar 02, 2011 7:58 pm

Hallo Bram,

het determineren van rozetten geeft minstens net zo veel informatie als het determineren van bloemen bij bloeiende exemplaren. Dat je in ieder geval probeert om er iets van te maken, betekent dat je er wel voor open staat om er iets van te gaan leren.

Wat E.atrorubens en E.palustris betreft, geven de biotopen waarin de soorten voorkomen nog de meeste informatie. E.atrorubens komt alleen op kalkrijke. schrale en droge plaatsen voor. E.palustris komt in nattere biotopen voor en komt ook voor op minder kalkrijke plaatsen. Beide rozetten zijn, vooral tijdens het allereerste begin, moeilijk uit elkaar te houden. Zodra de rozetten groter worden, worden de bladeren van E.palustris minder rood aangelopen. De bladeren van E.atrorubens blijven rood aangelopen.
Op het moment dat de bloemstengel te zien is, wordt het onderscheid nog duidelijker. E.atrorubens heeft als enige een zeer fijn behaarde stengel, die tevens rood aangelopen is. Dit ontbreekt of is in mindere mate aanwezig bij E.palustris.

gr. Mark

Mark Meijrink
Contacteer:

Berichtdoor Mark Meijrink » wo mar 02, 2011 8:45 pm

Hoi Bram,

Vegetatief zijn orchideeën met enige oefening vrij eenvoudig op naam te brengen, mits martin weg blijft van heg mediterrane gebied waar een relatief hoge dichtheid aan ophrys soorten voorkomt. Op onze oude website is een summier overzicht te vinden ( zie kanttekening onder dit bericht voor de link). Op onze nieuwe die zal hier meer aandacht aan worden besteed (http://www.wix.com/140309/markandmarkorchids ). Op de planning staat om een rozetten excursie te gaan houden waarbij ook lesmateriaal aanwezig zal zijn. Helaas bleek er weinig tot geen animo te zijn voor een dergelijke excursie vandaar dat deze is opgeschort.

Wat betreft het verschil tussen palustris en atrorubens: 1. Het noordpool biotoop, palustris komt voor in kalkmoerassen, blauwgraslanden en vochtige duinvalleien. Atrorubens in droge tot matig droge, veelal stenige kalkrijke graslanden. Wat Mark beweert over het verschil in kalkrijkdom klopt duss niet. Verschil 2. Bij atrorubens is de bladrand getand (papillen) en bij palustris gaaf of slechts ondiep getand.

M.v.gr. Mark

Bram

Berichtdoor Bram » do mar 03, 2011 7:40 pm

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Hier ben ik weer wat mee. Nu het nog in de praktijk kunnen toepassen, waarvoor ik mijn best ga doen.
Het lijkt me wel tof om al in februari/maart te kunnen zoeken naar waar er mogelijks orchideeën boven kunnen gaan komen.
Jullie nieuwe site ziet er al fantastisch uit, ga ik zeker en vast blijven opvolgen.

Terug naar “Orchideeënforum”