Bokkenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jos Lammers

Bokkenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Beste liefhebbers van wilde binnenlandse orchideeen,

Het orchideeenseizoen is nog niet voorbij of het nieuwe begint al!
Een van de eerst uitkomende rozetten is dat van de Bokkenorchis (Himantoglossum hirsinum). De eerste rozetten verschijnen al rond half september en dit jaar was het ondanks het voor deze zuidelijke orchidee zware seizoen (zeer koude winter, uiterst droog voorjaar, natte tweede helft van de zomer) niet anders dan voorgaande jaren.

Vandaag was ik in de gelukkige omstandigheid in het Zuid-Kennemerlandse op een van de groeiplaatsen 37 Bokkenorchisrozetten te kunnen tellen, nauwelijks afwijkend van het jaar daarvoor.

Op een andere plek waar elk jaar een plant tot ontwikkeling komt vond ik iets interessants nl een juist ontluikend rozet (grootste blad 6 cm lang) met daar tegen aan een klein paddestoeltje; het vruchtlichaam van de symbiose schimmel of van een parasitaire schimmel of een schimmel los van het rozet? Ik denk aan de symbiose schimmel maar dat zal de nabije toekomst uitwijzen (nl. of de plant verder groeit of ten onder gaat). Het steeltje van de paddestoel komt tegen het rozet uit de grond.

Heeft iemand een idee wat dit voor paddestoel is? Zie onderstaande fotoos.

Groet, Jos
DSC06202-kl.jpg
DSC06202-kl.jpg (171.75 KiB) 6125 keer bekeken
DSC06200-kl.jpg
DSC06200-kl.jpg (104.22 KiB) 6125 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Bokkenorchis

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

van paddestoelen heb ik weinig kaas gegeten. Ik zou zeker even informeren bij iemand van de mycologisch vereniging. Ik heb je via de mail een wet. artikel over H. hircinum gestuurd waarin een alinea staat over mycorrhiza's bij deze soort. Zoals bij vele orchideeënsoorten is hier echter (te) weinig over bekend.

M.v.gr. Mark
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Jos,
Wat leuk dat de eerste rozetten weeral boven komen...
Als ik het goed heb zou dit het Papegaaizwammetje (Hygrocybe psittacina) kunnen zijn - typisch is de groenverkleuring - al blijft het een hachelijke zaak om paddenstoelen op foto te determineren ...
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Beste Johan,

Heel aardig dat jij tot dezelfde conclusie komt als de beheerder van het gebied nl. het papegaaizwammetje. De beheerder is er zeker van.
Nu de vraag of dit het vruchtlichaam van het mycelium is dat in symbiose leeft met de bokkenorchis of een parasiet of een onafhankelijk mycelium.........

Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Heren,

leuk dat jullie eruit zijn! Als achtergrondinformatie, hier is een artikel over het papegaaizwammetje te downloaden (http://www.repository.naturalis.nl/document/96152).

M.v.gr. Mark
Plaats reactie