Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door Bram »

Op zo'n 2-3 km van waar ik woon is sedert een klein jaar een nieuw wandelpad geïntroduceerd.
Deze morgen voor de eerste keer eens gaan kijken, en wat vond ik daar: orchideeën.
Helaas voor mij is mijn kennis over de Dactylorhiza nog steeds slecht, waardoor ik weer geen flauw idee heb welke soorten het zijn.
Ikzelf gok toch op 2 verschillende soorten, als ik naar de vorm van de bloemen en de bladeren kijk.

Plant 1:

Afbeelding

Afbeelding

Plant 2:

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die enig idee heeft?
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door theorchidee »

Hallo Bram,

Ik zou zeggen in beide gevallen de Rietorchis, Dactylorhiza praetermissa, zo je wilt kun je ze opsplitsen in twee ondersoorten:
Ongevlekt blad, D. praetermissa (Druce) Soó subsp. praetermissa
Gevlekt blad, D. praetermissa (Druce) Soó subsp. junialis (Vermeulen) Soó

Groet, Theo
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door Menko »

Idd Rietorchis. De ringvormige vlekken zijn een goed veldkenmerk. Kleurvariaties en honingmerkvariaties (vlekjes en streepjes op bloem) komen nogal eens voor. De gevlekte heeft doorgaans donkerdere bloemen en krachtiger honingmerk. Daarnaast idd ook vaak de ongevlekte variant aanwezig. Tegenwoordig tref ik beide soorten bijna altijd bij elkaar.
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door Bram »

Ja inderdaad, ze stonden eigenlijk op nog geen meter van elkaar.

De gevlekte had ik verwacht, door de ringvormige vlekken. Dat had ik al vaker gelezen; dus had ik het vermoeden dat het wel eens de rietorchis kon zijn.

De ongevlekte hoopte ik, omdat hij dicht bij de gevlekte stond, en omdat er in de buurt veel riet stond.
Wat kenmerken daarvan betreft, zou ik de ongevlekte niet kunnen herkennen. Enig idee hoe je deze zou kunnen onderscheiden van andere soorten?

Dank reeds voor de determinatie

MVG, Bram
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door Menko »

Dactylorhiza's blijven lastig om te determineren. Zo heeft de ongevlekte plant ergens ook wel wat trekjes van de vleeskleurige orchis (sommige zijlobben van de lip zijn teruggeslagen) Ook de kleur van de bladeren en de vlezige structuur heeft wel ergens iets weg van de vleeskleurige. Wat ik echter mis zijn alle bloemen die teruggeslagen zijlobben hebben en grote bracteeen die tussen de bloeiaar wriemelen. Moeilijke planten zijn vaak te determineren door een combinatie van kenmerken. Zo moet je bij de determinatie van dactylorhiza's altijd letten op blad, stengel, bloem, bloeiwijze, formaat, biotoop en bloeitijd. Ik maak zelf ook nog geregeld fouten bij de determinatie van moeilijke soorten en hybrides. De beste leermethode is veel determineren door middel van literatuur en vergevorderde medeliefhebbers.
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door Bram »

Dat ze moeilijk te determineren zijn, heb ik inderdaad al gemerkt.

Maargoed, ik ben nog maar 19 dus ik heb nog veel jaren tijd om ze te leren kennen/herkennen.

Bedankt trouwens voor je uitleg, ik heb eens een foto van een vleeskleurige bekeken, en inderdaad zie ik de verschilpunten wel die je aanhaalt. Zo heb ik toch weer wat bijgeleerd vandaag.

Nogmaals mijn dank

Bram
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Opnieuw een dactylrohiza vraagje

Bericht door Menko »

Jahoor. Ik ben zelf ook nog maar 23 ^^
Plaats reactie