Hybride lobelii x coccinea?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door Mark Meijrink »

Dag,

met toestemming van de gebruiker plaats ik deze foto's.

Zou dit een hybride kunnen zijn tussen coccinea en lobelii gezien enkel de top van de bloeiaar een steenrode kleur lijkt te bezitten?

Afbeelding

Afbeelding

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door eric hartgers »

Dag Mark,

Moeilijk te zeggen. Ik heb maandag deze foto gemaakt van enkele exemplaren die tussen Incarnata en Coccinea's staan. Denk dat ook deze hybriden zijn echter vind ik dit moeilijk te zeggen daar Incarnata vaak veel kleurvariaties kent. Deze wijken echter wel af van alle exemplaren die ik heb gezien, neigen meer naar steenrood.
Bijlagen
hybride incarnata x coccinea.jpg
hybride incarnata x coccinea.jpg (161.84 KiB) 6381 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Ik ben vorige week in Meijndel geweest op een aantal plaatsen waar je normaal niet mag komen. Ik was er voor mijn werk dus legaal. Overal begonnen de coccinea's te bloeien en op dat moment was het wel de meest algemene orchidee daar. Ik ben nu van mening dat de coccinea waarchijnlijk niet veel anders is dan een rode kleurvariant van de incarnata. Dus de kwestie van een hybride lijkt me niet zo interessant. Wellicht kunnnen we beter spreken van een duinvorm.

Rijst wel de vraag waar die coccinea's vandaan komen. Op de paar locaties waar ik nu geweest ben treden ze (wel is waar aan het begin van de bloei) naar het lijkt aspect bepalend op. Echter de oude kenners zoals Landwehr en Vermeulen maken voor zover ik kan nagaan (ik ben nog aan het zoeken) nooit melding van rode vormen in de duinen. En dat is vreemd want verder beschrijven ze vrijwel elke voorkomende vorm. Als we ze vroeger al in vergelijkbare hoeveelheden hadden gehad dan MOETEN ze ergens genoemd staan.

Ook Pedersen heeft ze in zijn onderzoek in 2000 in Nederland niet aangetroffen. Nu heb ik de locaties van Pedersen op de kaart opgezocht en de goede man is alleen op Voornde geweest. Nu hoop ik volgende week zijn oude locaties te bezoeken om te kijken of ze er nu wel staan.

Mijn hypothese is als volgt. We hebben ze waarchijnlijk altijd wel gehad, maar dan in de marge. Her en der een rode. Tenslotte staan ze al op dia's uit de jaren 70 en 80. Sinds 20 jaar zijn worden de duinen begraast. En ik denk dat op de een of andere manier coccinea daar van profiteerd. De normale vindplaatsen in Engeland en Ierland worden tenslotte ook begraasd. Ze staan niet in Denemarken en daar begrazen ze de duinen niet....

Wordt vervolgd.
Martin
bijlaanzee
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mei 15, 2009 5:58 pm

Re: Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door bijlaanzee »

Begrazen maakt toch niet echt het verschil lijkt me.
Van de 2 coccinea-plekken in Meijendel die ik ken, wordt de ene plek niet begraasd en de andere nog geen jaar. Er wordt wel op beide plekken gemaaid, maar of dat iets uitmaakt?
Jacob Bijl
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door Jos Lammers »

Martin,
De Libellenvallei in Meijendel werd vroeger niet begraasd. Toch stonden er in de 80-er jaren al coccinea's (zie eigen dia's). Op het Kennemerstrand wordt niet begraasd. Daar staat wel een enkele coccinea. Ten slotte in Duin&Kruidberg wordt begraasd. Daar staan enkele gewone incarnata's (weliswaar de duinvorm lobelia) maar geen coccinea. Dus heeft volgens mij begrazen geen effect op het al dan niet voorkomen van coccinea's.
Verder heb ik het idee dat coccinea gewoon een kleurvariant is van de gewone incarnata. Wat bv te denken van een incarnata die ik vorig jaar op Voorne (Groene strand) aantrof die donkerpaars was. Moeten we dat ook een ondersoort noemen?
Groet
Jos
Rogier
Berichten: 36
Lid geworden op: vr jun 19, 2009 6:09 pm

Re: Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door Rogier »

Ik ben het eigenlijk helemaal met Jos eens. Het is een kleurvariant want andere verschillen zijn niet aanwezig of kleiner dan de gebruikelijke variatie binnen incarnata.

Maar ja vandaar dat het ook een subspecies is daar hij wel een eigen areaal heeft waar hij voorkomt. Niet overal in europa waar incarnata's staan komen plotseling zo nu en dan eens wat rode op (of toch wel ????)

Tja het blijven namen. Apart en mooi en herkenbaar zijn ze in ieder geval wel.

Die donkere waar jij het over hebt Jos. Is dat net zoeits als deze?
http://www.pbase.com/rogiervanvugt/imag ... 4/original

Dit type kom ik ook wel eens tegen in bij Voorne. Altijd maar enkele. En altijd alleen maar daar.

Groeten

Rogier
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Hybride lobelii x coccinea?

Bericht door Jos Lammers »

Rogier,
De plant die ik bedoel lijkt inderdaad op die van jouw foto. Ik had hem al eens eerder op het forum geplaatst maar kan dat niet zo gauw terugvinden. Hij gaat hierbij nogmaals (Voorne, 13-6-2009).
Groet
Jos
DSC00166-kl.jpg
DSC00166-kl.jpg (100.51 KiB) 6291 keer bekeken
Plaats reactie