Vraag over plotselinge groei Brede Wespenorchis in Drachten

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Vraag over plotselinge groei Brede Wespenorchis in Drachten

Bericht door H. Vosman »

De volgende vraag (iets aangepast) ontving ik via een berichtje via de KNNV. Ik heb onvoldoende kennis om de vraag te beantwoorden, misschien hebben jullie ideeën.

Vraag: In de middenberm van deze hoofdverkeersader in Centrum Drachten is
enkele jaren geleden een sleuf gegraven voor een glasvezelkabel. daarbij is van 2m diepte een kleileemlaag naar boven gehaald. Kan het zijn dat er iets van deze brede wespenorchis daarin bewaard is gebleven?
De strook is niet bijzonder droog of vochtig, arm of rijk. Wel is de concentratie fijnstof en CO2 denkelijk groter dan elders. De vraagsteller zou verder geen plaats in Drachten weten waar tengevolge van die graverij leem in een groenstrook is gekomen.
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Vraag over plotselinge groei Brede Wespenorchis in Drach

Bericht door Menko »

Ik woon ook in Drachten en ik kan melden dat de planten werkelijk overal groeien. Ze staan bij mij tussen de tegels van de auto-oprit! Verder ken ik her en der mensen die ze ook zomaar spontaan in de tuin kregen...
Laatst gewijzigd door Menko op wo jun 09, 2010 8:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Vraag over plotselinge groei Brede Wespenorchis in Drach

Bericht door Mark Meijrink »

Heren,

nu loopt het met de Brede wespenorchis | Epipactis helleborine wel los in Nederland, maar gedetailleerde vindplaatsinfo en/of omschrijvingen horen thuis op het leden gedeelte.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag over plotselinge groei Brede Wespenorchis in Drach

Bericht door Martin van den Hoorn »

Dag Hans,
De brede wespenorchis is de meest voorkomende orchidee. Hij staat op tal van locaties tot in plantsoenen aan toe. In denk dat de plant gewoon via zaad door de lucht daar terecht is gekomen.
Groet Martin
Plaats reactie