onbekende hybride

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jkolkman
Berichten: 24
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 4:55 pm

onbekende hybride

Bericht door jkolkman »

Kan iemand mij helpen met het determineren van deze hybride? Alvast bedankt, Joost
Bijlagen
hybride.jpg
hybride.jpg (79.33 KiB) 6852 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: onbekende hybride

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Joost,

dit is Orchis x hybrida de hybride tussen Orchis militaris en Orchis purpurea. Waar zag je deze plant?

M.v.gr. Mark
jkolkman
Berichten: 24
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 4:55 pm

Re: onbekende hybride

Bericht door jkolkman »

Was een dagje in Viroinval en eindigde in Givet (Frankrijk). Daar stond deze samen met een aantal simia's. Joost
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: onbekende hybride

Bericht door Mark Meijrink »

Aha, de bloem lijkt wel wat simia-achtig. Maar ik mis dan toch een simia kenmerk, namelijk van boven naar beneden bloeiend. De kleur van de buitenzijde helm verraadt de invloed van Orchis purpurea. Dus toch een Orchis x hybrida.

M.v.gr. Mark
jkolkman
Berichten: 24
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 4:55 pm

Re: onbekende hybride

Bericht door jkolkman »

Mark, dank je voor je hulp. Bij deze nog een foto vd simia waarin inderdaad mooi te zien is dat deze van boven naar beneden bloeit. Gr Joost
Bijlagen
simia.jpg
simia.jpg (68.35 KiB) 6842 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: onbekende hybride

Bericht door Martin van den Hoorn »

Tja,
In eerste instantie denk ik ook aan O. purpurea x O. militaris. Maar de armpjes zijn wel wat smaller dan de andere O. purpurea x O. militaris gepost door Belgerdy. Die zijn echt miltaris-achtig. Het feit dat de bloem niet van boven naar beneden opent gaat niet helemaal op omdat O. purpurea dat niet doet. Wel zou je verwachten dat de aar helemaal in 1 keer is geopend. Daar komt bij als je verwacht dat de bloem intermediar aan de beide ouders is, de armpjes veel te smal zijn voor O. purpurea x O. militaris. Kortom ik weet het niet maar zou simia x purpurea niet uitsluiten. Een optie is ook (O. simia x O. purpurea) x O. purpurea.
Ik stuur een O. simia x O. purpurea mee.
Groet Martin
Bijlagen
004-02-29.JPG
004-02-29.JPG (111.08 KiB) 6836 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: onbekende hybride

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Martin,

vaak zie je dat bij hybriden met O. simia het kenmerk van boven naar beneden bloeiend terug. Dat met de dunne armpjes kan wel degelijk voor Orchis x hybrida m.i.. De afgelopen jaren heb ik de grote populaties van Orchis x hybrida bij Visé (jij kent de plek ook wel) met enige regelmaat en hier zie je ook enkele planten met wat dunnere armpjes en intermediaire kenmerken tussen beide ouders (overigens niet te verwarren met Orchis x spuria). Zie b.v. ook dit topic: http://www2.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... ?f=3&t=837 (foto 1). Wat wel nog kan is misschien Orchis militaris x Orchis purpurea x Orchis simia.

M.v.gr. Mark
Joh@n
Berichten: 114
Lid geworden op: wo mei 07, 2008 8:54 pm
Locatie: Wijnegem (België)
Contacteer:

Re: onbekende hybride

Bericht door Joh@n »

Het van boven naar beneden bloeien bij hybriden met O.simia is mijns inziens niet echt een constante. Bij enkele hybriden met O.purpurea die ik vorig jaar vond in de buurt van Rochefort (B) heb ik dit kenmerk in ieder geval niet eenduidig kunnen waarnemen. Bijgevoegd een foto van die hybride (O. xangusticruris = O. purpurea x O. simia). De foto van de hybride waar dit topic mee begon is mijns inziens toch meer O.militaris x O.purpurea. Vooral de "beentjes" lijken me toch te weinig simia-gehalte te hebben.
Hybriden zijn nu eenmaal allemaal anders, dat maakt hen ook boeiend.
JD_20090517_262.jpg
JD_20090517_262.jpg (71.33 KiB) 6819 keer bekeken
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Plaats reactie