In 2008 ben ik in het Gargano gebergte geweest, Monte Sacro. Begin april. Daar heb ik twee Ophryssen gezien, voor mij niet duidelijk welke. Ik denk ergens in de buurt van de Spegodes te zitten, maar ook met het boek van de GIROS kom ik er niet uit. Heeft iemand een idee wat ze zijn?
De bovenste twee en de onderste twee horen bij elkaar.
Vast bedankt voor een reactie
Jan Modderaar
Vraag over ophrys
Moderator: Michiel Janssen
Vraag over ophrys
- Bijlagen
-
- Plant helaas wat onscherp
- IMG_3332 kl.jpg (205.75 KiB) 7647 keer bekeken
-
- Bloem gedetailleerd.
- IMG_3331 kl.jpg (120.19 KiB) 7647 keer bekeken
-
- IMG_3259 kl.jpg (150.25 KiB) 7647 keer bekeken
-
- IMG_3257 kl.jpg (101.15 KiB) 7647 keer bekeken
-
theorchidee
Re: Vraag over ophrys
Hallo Jan,
Met het orchideeënboek van de Gargano (Orchidee Spontanee nel Parco Nazionale del Gargano, Angela Rossini & Giovanni Quitadamo) voor me houd ik het op Ophrys biscutella.
Groet, Theo.
Met het orchideeënboek van de Gargano (Orchidee Spontanee nel Parco Nazionale del Gargano, Angela Rossini & Giovanni Quitadamo) voor me houd ik het op Ophrys biscutella.
Groet, Theo.
- gerritverhellen
Theo heeft het zeker juist, Ophrys biscutella, één van de meest algemene ophryssen in de Gargano.
Op de Monte Sacro moet je toch nog veel andere soorten gezien hebben?
Op de Monte Sacro moet je toch nog veel andere soorten gezien hebben?
Groetjes,
Gerrit
Gerrit
Bedankt beide,
Zo geeft t mij weer wat meer zicht op de Ophrys groep.
Ja, ik heb nog heel wat meer gevonden bij Mattinata.
Ik hoop in september daarvan (in stereo) verslag te doen op de bijeenkomst van de WEO.
Maar deze was mij onduidelijk. Ik zoek nog in de resterende foto's of ik nog meer mij onbekende orchideeën heb van de Gargano.
Tot dusverre staan de meesten al op mijn website:
www.orchidee3d.nl
Groet, Jan Modderaar
Zo geeft t mij weer wat meer zicht op de Ophrys groep.
Ja, ik heb nog heel wat meer gevonden bij Mattinata.
Ik hoop in september daarvan (in stereo) verslag te doen op de bijeenkomst van de WEO.
Maar deze was mij onduidelijk. Ik zoek nog in de resterende foto's of ik nog meer mij onbekende orchideeën heb van de Gargano.
Tot dusverre staan de meesten al op mijn website:
www.orchidee3d.nl
Groet, Jan Modderaar
- M.H. Schot
Nog even over Stereo:
Jan Modderaar heeft afgelopen vergadering e.e.a. toegelicht over stereo opnamen. Hierbij wat ik ervan het opgestoken:
Veel plezier en succes. En Jan, bedankt!
Rien
Jan Modderaar heeft afgelopen vergadering e.e.a. toegelicht over stereo opnamen. Hierbij wat ik ervan het opgestoken:
- Bestel het LOREO brilletje voor een paar euro op http://www.fotografie-in-3d.nl
- Bekijk eerst de site van Jan. Erg mooi. Mijn favoriet is Ophrys neglecta (http://www.orchidee3d.nl/html%20map/Oph ... 0bloem.htm)
- Nu zelf aan de slag. Om acceptabele resultaten te krijgen is echt niet veel nodig
- Maak een macro opname van een bloeiaar (de laatste die nu in oktober nog te vinden is of neem een ander klein object). Belangrijk is:
- Het kan gewoon vanuit de hand
- Rechtopstaande foto
- Handmatige scherpstelling
- Handmatige (of vast) diafragma
- Ga nu 5 à 10 cm naar rechts en maak een tweede foto
- Neem zoveel mogelijk dezelfde uitsnede/compositie; blijf op gelijke hoogte
- Niet opnieuw scherpstellen, maar naar voren en achteren bewegen om scherp te stellen, zodat dezelfde vergrotingsmaatstaf wordt bereikt
- Verander het diafragma niet
- Nu met een fotobewerkingsprogramma de twee foto's samenvoegen
- Belangrijk is dat ze exact op dezelfde hoogte staan
- En voilà, resultaat
Veel plezier en succes. En Jan, bedankt!
Rien
Hallo Rien,
Nog even een kleine aanvulling;
De camera moet bij foto's van een plant ongeveer 4 cm naar links of rechts gehouden worden voor de tweede foto, bij een bloementros ongeveer 1 a 2 cm en bij een bloem enkele milimeters.
Zelf neem ik vaak wel 6 keer dezelfde foto's omdat de scherpstelling best lastig is.
Groet, Jan Modderaar
Nog even een kleine aanvulling;
De camera moet bij foto's van een plant ongeveer 4 cm naar links of rechts gehouden worden voor de tweede foto, bij een bloementros ongeveer 1 a 2 cm en bij een bloem enkele milimeters.
Zelf neem ik vaak wel 6 keer dezelfde foto's omdat de scherpstelling best lastig is.
Groet, Jan Modderaar