Ik ben in de week van 20 tot 27 februari op Kreta geweest. In de buurt van Ierapetra.
Eigenlijk nog wat vroeg voor orchideeen.
ik heb daar vele Barlia's gevonden, een aantal Vlinder Orchissen, en een bijna uitgekomen Tong Orchis.
De belangrijkste was echter de Orchis Collina.
Echter op 2 verschillende plaatsen stonden een afwijkende Orchissen;
die ik ervan verdenk dat ze witte Orchis collina zijn.
Wie heeft een idee?
Jan Modderaar (vroeger Janstereo)
Orchidee Kreta
Moderator: Michiel Janssen
Orchidee Kreta
- Bijlagen
-
- IMG_8036 bloem.jpg (121.76 KiB) 7035 keer bekeken
-
- IMG_8035 bloementros.jpg (157.65 KiB) 7035 keer bekeken
-
- IMG_8070 plant.jpg (178.57 KiB) 7035 keer bekeken
Re: Orchidee Kreta
Jan,
Heel knappe, duidelijke foto's! Dit is inderdaad Orchis collina, te herkennen ook aan dat enorm dikke, zakvormige spoor. Bij deze soort kan de kleur van de lip zowel rood, rose, groenachtig of wit zijn en uiteraard alle tussenkleuren vertonen.
Groetjes
Frans
Heel knappe, duidelijke foto's! Dit is inderdaad Orchis collina, te herkennen ook aan dat enorm dikke, zakvormige spoor. Bij deze soort kan de kleur van de lip zowel rood, rose, groenachtig of wit zijn en uiteraard alle tussenkleuren vertonen.
Groetjes
Frans
-
Jan Essink
Dit is de subsp. chlorotica
groet,
Jan
groet,
Jan
- Martin van den Hoorn
Subsp vind een beetje veel eer voor een witte vorm.
Gewoon een lichte varieteit dus. Ondersoorten moeten een duidelijke eigen geografische, ecologische of fenologische eigenschappen hebben.
Groet Martin
Gewoon een lichte varieteit dus. Ondersoorten moeten een duidelijke eigen geografische, ecologische of fenologische eigenschappen hebben.
Groet Martin
-
Jan Essink
Dat klopt wat je zegt beter is forma, alleen ik heb de naam genomen uit Observado waar die nog als een subsp. geboekt staat.
Jan
Jan
- Martin van den Hoorn
Hoi Jan,
Helaas is forma uit de mode geraakt, maar dat zou inderdaad een prima rang zijn.
Groet Martin
Helaas is forma uit de mode geraakt, maar dat zou inderdaad een prima rang zijn.
Groet Martin