Olot

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Menko
Contacteer:

Olot

Bericht door Menko »

Mensen,

Ik ben vorig jaar in juli op vakantie geweest in Catalonië, Spanje.
In het vulkanische gebied; La Garrotxa, hebben we een camping opgezocht nabij de prachtige plaats Olot. Het gebied is omgeven door zeer recent uitgedoofde vulkanen en is mede hierdoor vertegenwoordigd van zeldzame grondsoorten en bijbehorende flora. Tijdens een van mijn mountainbiketochten door het bos; La Fageda d' en Jorda, nabij Olot, viel het mij op dat de open en licht beschaduwde plekken in het bos vergeven waren met uitgebloeide en vegetatieve orchideeënsoorten. Helaas waren zelfs de meeste epipactissen al uitgebloeid...

Ik ben naarstig op zoek geweest naar verslagen en voorkomen van orchideeën aldaar maar heb tot op heden niets kunnen vinden. De tocht was zeer ruig en gevaarlijk dus ik had geen camera bij me. Toch vraag ik me nu af met welke soorten ik van doen had. Het was een oud loofbos groeiende op een oude vulkaanhelling.

De planten stonden op de bodem op lichte plekken in oud beukenbos.
De planten deden mij het meest denken aan een platanthera achtige gezien de 2 tot 3 lichtgroene zachte vettige bladeren. De bloeistengel was middelhoog en de bloemen stonden vrij los. Maar niet ver uit elkaar als bij ophrys. De bladeren waren rond of ovaal van vorm en dekten de aarde. Ze stonden dus niet in lijn met de bloeistengel. Heeft iemand enig idee met welke soort ik van doen had? Is er iemand geweest en wil ervaringen delen? Of heeft iemand tips voor literatuur, excursieverslagen of iets anders wat mij kan helpen?

Anderzijds kun je deze mail beschouwen als een uitnodiging om eens een bezoekje te brengen aan dit prachtige gebied. In en nabij het gebied en de plaatselijke campings zijn er tussen april en juni 47 soorten ocrhideeen te vinden. Een excursie van de KNNV in 2002 telde er 31. (http://www.knnv.nl/akc/2002%20Verslagen ... 202002.pdf)
Laatst gewijzigd door Menko op vr feb 26, 2010 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
F. Thys

Re: Olot

Bericht door F. Thys »

Menko,

Wij zijn in september 2008 in dat deel van Catalonië geweest en kunnen enkel beamen dat zulks een buitengewoon interessante regio is. Onze reis was toen vooral bedoeld om te wandelen, te genieten van het landschap en van de cultuur (o.m. romaanse kerkjes). Bij de voorbereiding van de reis hebben we ook een en ander opgezocht over Spiranthes spiralis. Die hebben we daar meer dan eens in behoorlijke hoeveelheden bloeiend aangetroffen, vooral in Alt Garrotxa (Belet, Oix) net ten noorden van Olot en in Alt Emporda (Cap de Creus). Op vier dagen tijd hebben we wel een 2.000 bloeiende herfstschroeforchissen gevonden. In Garrotxa komen alleszins zowel Platanthera bifolia als chlorantha voor. Welke soorten er aan te treffen zijn, kan je o.m. raadplegen op volgende website: http://www.walkingcatalonia.net/orchidw ... eslist.htm Het zijn bijna allemaal wel vrij courante west-europese soorten. Een heel interessante website over de flora van noord-oost Catalonië is http://floracatalana.net Alle plantensoorten, dus ook orchideeën kan men oproepen en dan krijgt men gegevens over bloeitijd, biotoop en ook heel wat afbeeldingen, zowel van de bloeiwijze als van de bladeren. Tenslotte is er de website http://biodiver.bio.ub.es/biocat Dit is een gegevens bank in vier talen over de biodiversiteit van Catalonië. Zowel over planten (hogere en lagere), dieren als paddenstoelen kan je hier gegevens opzoeken over de verspreiding. Dit kan je doen soort per soort, waarbij je telkens ook een overzicht kan krijgen niet alleen van de biografie, de werken waaruit verspreidingsgegevens geput zijn, maar ook een detailoverzicht van deze verspreidingsgegevens zelf. Het houdt niet op want je kan de gegevens ook oproepen per 10 x 10 km hok. Als je dus de UTM code kent van de plaats waar je je waarneming gedaan hebt, kan je dus nagaan welke planten daar al geregistreerd zijn. Van onze reis heb ik ook een verslag gemaakt over de vindplaatsen van Spiranthes spiralis dat zich in het WEOarchief bevindt. WEO leden kunnen het daar raadplegen of het per email bij mij opvragen.

Groetjes

Frans
Menko
Contacteer:

Bericht door Menko »

Frans,

Bedankt voor de websites. Ik kan niet wachten om het gebied eind mei en juni op te zoeken. Ik heb de code van het uurhok niet en als ik de kaart bekijk dan komt het allemaal ook niet zo nauw. Als laatste moet ik opmerken dat mijn Spaans niet veel verder komt dan; 'Dos Cerveza par favor'. Maar ik zal het eens uitpluizen.

Tegenwoordig plot ik al mijn vindplaatsen in mijn GPRS Googlemaps supporting mobiele telefoon. Erg handig :D
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Menko,

Laatstvermelde website, die over biodiversiteit, is in 4 talen: Spaans, Catalaans, Frans en Engels. Door op het titelblad op één van de vlaggen rechts te klikken, kan je overschakelen naar Frans of Engels.

Groetjes

Frans
Plaats reactie