Naar aanleiding van de lezing van Barbara en Rob, het aansluitend verzonden artikel (waarvoor de complimenten en dank) en het boek: "Ophrys, The Bee Orchids of Europe" van Pedersen en Faurholdt heb ik mijn foto-archief eens nader bekeken op de nieuwe indeling en naamgeving en kwam daar een aantal foto's tegen die ik met mijn beperkte kennis van toen heb gedetermineerd.
Ik zou deze foto's eens door u willen laten beoordelen en uw commentaar daar op horen.
In de naam van de foto's zit mijn determinatie en de vindplaats opgesloten.
- Monte Sacro in de Gargano (Ophrys biscutella spec en Orchis papilionacea spec (07-05-2005 en 09-05-2005))
- de Minoische Necropolis bij Armeni op Kreta (Ophrys apifera spec (30-4-2006)en Ophrys episcopalis spec) (wellicht genoegzaam bekend maar anders nog een tip voor Martin)
bij voorbaat dank
Henk
Ophrys; voortschrijdend inzicht en "probleemfoto's"
Moderator: Michiel Janssen
-
henk@mollymawk.nl
Ophrys; voortschrijdend inzicht en "probleemfoto's"
- Bijlagen
-
- Orchis papilionacea hybrid hele plant Monte Sacro Gargano.JPG (99.61 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Orchis papilionacea hybrid close up 1 Monte Sacro Gargano.JPG (47.48 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Orchis morio x papilionacea bloemaar Monte Sacro Gargano.JPG (47.34 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Orchis morio x papilionacea bloemaar 1 Santa di Pulsano Gargano.JPG (51.87 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Ophrys episcopalis 4 pss hybrid close up Crete.JPG (66.06 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Ophrys episcopalis 3 poss hybrid bloemstengels Crete.JPG (98.39 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Ophrys biscutella x apulica zijaanzicht Monte Sacro oost Gargano.JPG (37.19 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Ophrys biscutella x apulica plant 1 Monte Sacro oost Gargano.JPG (95.74 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Ophrys biscutella x apulica close up 2 Monte Sacro oost Gargano.JPG (41.5 KiB) 3216 keer bekeken
-
- Ophrys apifera poss hybrid close up Crete.JPG (53.03 KiB) 3216 keer bekeken
-
Jan Essink
Re: Ophrys; voortschrijdend inzicht en "probleemfoto's"
Beste Henk,
Foto 1 t/m 3
Ik zie in deze foto’s van de vlinderochis geen hybride invloed, voor mij is het gewoon Anacamptis papilionacea var. pailionacea.
Foto 4
kan een hybride zijn met morio
Foto 5 en 6
O. episcopalis die misschien wat invloed heeft van O. candica maar een echte hybride vind ik het niet
Foto 7 t/m 9 gewone O. biscutella
Foto 8 waarom een apifera hybride, m.i. een gewone O. scolopax
Groet,
Jan Essink
Foto 1 t/m 3
Ik zie in deze foto’s van de vlinderochis geen hybride invloed, voor mij is het gewoon Anacamptis papilionacea var. pailionacea.
Foto 4
kan een hybride zijn met morio
Foto 5 en 6
O. episcopalis die misschien wat invloed heeft van O. candica maar een echte hybride vind ik het niet
Foto 7 t/m 9 gewone O. biscutella
Foto 8 waarom een apifera hybride, m.i. een gewone O. scolopax
Groet,
Jan Essink
-
henk@mollymawk.nl
Re: Ophrys; voortschrijdend inzicht en "probleemfoto's"
Beste Jan,
dank voor de reactie. Toen ik de foto's nam en de planten op naam moest brengen was het in veel gevallen de eerste maal dat ik de soort zag en miste ik nog wat de vogelaars "Jizz" noemen.
Maar ik zal vooral veel waarnemingen moet doen om dat onder de knie te krijgen. En daarnaast kan ik gelukkig de kennis van de forumdeelnemers raadplegen.
nogmaals dank
Henk
dank voor de reactie. Toen ik de foto's nam en de planten op naam moest brengen was het in veel gevallen de eerste maal dat ik de soort zag en miste ik nog wat de vogelaars "Jizz" noemen.
Maar ik zal vooral veel waarnemingen moet doen om dat onder de knie te krijgen. En daarnaast kan ik gelukkig de kennis van de forumdeelnemers raadplegen.
nogmaals dank
Henk