Ierse Dactylorhiza's

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
F. Thys

Ierse Dactylorhiza's

Bericht door F. Thys »

Volgende opnamen, deels twijfelgevallen, zijn gemaakt 2° helft juni in 'The Burren', westkust van Ierland. Vooral de Dactylorhiza's zijn daar meer dan eens moeilijk te determineren. Kunnen daar voorkomen: D. fuchsii en ondersoort D. okellyi, D. ericetorum (maculatum), D. incarnata en aanverwante D. pulchella, D. traunsteinerioides, D. cruenta en de 'majalisachtige' D. occidentalis. Geef gerust jouw mening, zodat we wat wijzer worden!

Frans
1. D. occidentalis zonder meer?
1. D. occidentalis zonder meer?
DSCN0871 (600 x 800).jpg (82.36 KiB) 5344 keer bekeken
2. Blad incarnata-achtig maar bloem niet
2. Blad incarnata-achtig maar bloem niet
DSCN0879 (600 x 800).jpg (125.22 KiB) 5345 keer bekeken
3. D. traunsteinerioides gelet op smalle lange bladeren, weinig bloemen en donkere stengel bovenaan ?
3. D. traunsteinerioides gelet op smalle lange bladeren, weinig bloemen en donkere stengel bovenaan ?
DSCN0886 (600 x 800).jpg (94.2 KiB) 5345 keer bekeken
4. D. occidentalis met incarnata-achtige kenmerken ?
4. D. occidentalis met incarnata-achtige kenmerken ?
DSCN0904 (600 x 800).jpg (122.87 KiB) 5345 keer bekeken
5. D. occidentalis ? Dan wel met een heel lange stengel of toch hybride met bvb. D. Fuchsii
5. D. occidentalis ? Dan wel met een heel lange stengel of toch hybride met bvb. D. Fuchsii
DSCN0909 (600 x 800).jpg (213.67 KiB) 5345 keer bekeken
6. Zelfde plant als vorige
6. Zelfde plant als vorige
DSCN0912 (600 x 800).jpg (117.65 KiB) 5345 keer bekeken
7. D. occidentalis ? Opvallend fors met gevlekte bladeren. Anders dan 1.
7. D. occidentalis ? Opvallend fors met gevlekte bladeren. Anders dan 1.
DSCN0920 (600 x 800).jpg (149.83 KiB) 5344 keer bekeken
8. Een rariteit, uniform van kleur ook, temidden een veld D. incarnata. Bladen helemaal niet incarnata-achtig.
8. Een rariteit, uniform van kleur ook, temidden een veld D. incarnata. Bladen helemaal niet incarnata-achtig.
DSCN0927 (600 x 800).jpg (139.8 KiB) 5344 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Ierse Dactylorhiza's

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Frans,

misschien kun je er wat meer maar de onderste is m.i. D. incarnata pulchella. O, ja de overige m.u.v. de kleine plant met rood aangelopen stengel lijken mij alle D. occidentalis, maar hier heb ik onvoldoende ervaring. Misschien dat iemand anders je meer zekerheid kan geven.

M.v.gr. Mark
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Mark,

Hartelijk dank dat je een poging hebt willen doen enige klaarheid te scheppen. Ik wil gerust aannemen dat alle opnamen, met uitzondering van de nummers 3 en 8, D. occidentalis zijn. Maar of dit allemaal zuivere exemplaren zijn en geen hybriden, lijkt me niet zeker. Wat de laatste opname (nr 8) betreft suggereer je D. incarnata ssp. pulchella. Ons inziens kwam deze soort inderdaad voor op de plaats waar deze opname gemaakt is. We voegen hierbij een foto van wat ons D. pulchella lijkt, weliswaar genomen op een andere locatie in Ierland. De kleur van beide foto's is ongeveer identiek. De opname 8 heeft evenwel geen incarnata-achtige bladeren en de lip vertoont niet de minste tekening. Wat dat laatste betreft stond in de buurt van deze plant ook een D. incarnata variëteit ochrantha, zie de toegevoegde opname. Even een gokje: misschien is deze 8 een kruising van D. pulchella met de variëteit ochrantha? Ik voeg ook nog een foto toe van opname 8, maar dan uitsluitend de bloeiwijze. Als ik deze vergelijk met de foto van de variëteit ochrantha zie ik inderdaad toch wel gelijkenis.

Groetjes

Frans
D.incarnata ssp. pulchella
D.incarnata ssp. pulchella
DSCN0853 (600 x 800).jpg (123.27 KiB) 5249 keer bekeken
D. incarnata var. ochrantha
D. incarnata var. ochrantha
DSCN0930 (600 x 800).jpg (62.68 KiB) 5249 keer bekeken
D. incarnata ssp. pulchella x incarnata var. ochrantha ???
D. incarnata ssp. pulchella x incarnata var. ochrantha ???
DSCN0928 (600 x 800).jpg (89.42 KiB) 5249 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Frans,

Waarom zou de witte plant een incarnata var. ochrantha zijn? In sommige populaties zijn er ook witte pulchella vormen. Zie o.a. ook Orchids of Britain and Ireland (Harrap). In New Forest kwam ik alleen maar "witte" pulchella's tegen. Voluit Dactylorhiza incarnata subsp. pulchella var. / f. ochrantha een naam zo lang die niet wenselijk is. Daarom maar een witte vorm wat mij betreft, maar dat terzijde. M.i. zijn de pulchella planten zeer variabel. Maar zij zijn de enige uit de "zure" tak van de de incarnata familie. Wanneer je te maken hebt met (zwak)zure omstandigheden, op veengrond, begeleidende kenmerkende vegetaties van natte heide / hoogveen.

P.s. de plant met de gepigmenteerde tekening zou misschien weleens een hyperchroom exemplaar kunnen zijn.

Voor een afbeelding van mijn pulchella zie: http://sites.google.com/site/markmeijrink/dactylorhiza (helaas maar één foto resterend omdat mijn externe harde schijf besloot kapot te gaan: resultaat >10.000 foto's down the drain! In het overzicht staat ook een hyperchroom exemplaar van D. maculata)

Wat betreft de D. occidentalis. Ik zie ze eerder als een soort Ierse majalis variant. Bij ons heeft D. majalis ook veel gezichten. Maar om inmenging van andere soorten uit te sluiten zul je toch moeten wachten of er anderen zijn die meer kaas hebben gegeten van Ierse dactylorhiza's

p.s. 2 heb je N. maculata nog kunnen vinden?

M.v.gr. Mark
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Mark,

Hartelijk dank voor de bijkomende uitleg. Neotinea maculata hebben we enkele malen gezien in beperkte aantallen, maar telkens al lang uitgebloeid. We hadden niet anders verwacht want Ed van Wijngaarden geeft in zijn Ierland verslag van begin dit jaar aan dat deze soort daar bloeit gedurende een korte periode half mei.

Groetjes

Frans
Plaats reactie