Orchis simia?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
R. van Vliet

Orchis simia?

Bericht door R. van Vliet »

Op 10-05-2009 vond ik deze plant in Toscane. Op deze heuvel stonden veel Orchis simia, Orchis tridentata en Orchis pauciflora. Op de drie foto's is een afwijkende vorm van vooral de lip te zien. Is dit een foutje van de natuur of is het een hybridevorm tussen een aap en een drietand? Graag jullie mening ..., groeten van Rob.
Bijlagen
st3.JPG
st3.JPG (50.36 KiB) 4143 keer bekeken
st2.JPG
st2.JPG (54.85 KiB) 4143 keer bekeken
st1.JPG
st1.JPG (59.82 KiB) 4143 keer bekeken
Jan Essink

Re: Orchis simia?

Bericht door Jan Essink »

Ik zie meer O. tridentata dan O. simia in de bloemen. Ook omdat de tekening van de lip zich in de sepalen en petalen voortzet en omdat de sepalen en petalen altijd als een V-vorm omhoog staan en aan de top hiervan uit elkander staan.
De bloem lip is wat a typisch voor O. tridentata

groet,

Jan
Martin van den Hoorn

Re: Orchis simia?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Toch denk ik aan O. simia. De bloem is helemaal open en aan het bruin van het ene bloemetje te zien van boven naar beneden geopend. Dat doet binnen de orchissen s.l. alleen O. simia voor zover ik weet. Ook zie ik in de lip de armpjes en beentjes van O. simia terug (zie twee laatse foto's op een na onderste bloem). Afgaande op de reactie van Jan is het mogelijk een hybride. Al hoewel moleculaire technieken O. tridentata van Ochis hebben afgescheiden hebben ze beiden een chromosoomaantal van 42.
Plaats reactie