Het is een wespenorchis, Epipactis species. De bloemen zien er wat raar uit omdat de plant nogal ziekelijk is, misschien door droogte. Dat er toch zaad gevormd wordt (te zien op de laatste foto) komt omdat een aantal wespenorchissoorten zichzelf bevruchten, bij sommige gaat zelfs de bloem niet of nauwelijks open.
Volgens mij is de eerste inderdaad een vrouwenschoentje. (vanwege het ronde blad en de wat zigzaggende (relatief dunne) stengel.
De andere foto's zijn van een groene nachtorchis.
Het verschil tussen deze soort en een (Wsepenorchis) Epipactis kun je zien aan het blad (dat is bij Epipactis veel duidelijker generfd) en omdat de vruchtjes niet gesteeld zijn. Epipactis vruchtjes hebben een steeltje waardoor de min of mee horizontaal komen te hangen ten opzichte van de plant zelf. Orchis achtigen hebben dit niet of nauwlijks waardoor de vruchten naar boven staan. Er zijn nog wat meer kenmerken hoor maar dit zijn twee typische voorbeelden
Ik heb maar 1 vegetatief exemplaar van Vrouwenschoentje gevonden. Daarbij heb ik zeker niet exclusief naar orchideeen gezocht, kwam 'm tegen op wat in de eerste plaats een wandel en (wild-) kampeerreis was. Deze soort is vrij onmiskenbaar. Ik had ook weinig twijfel, temeer omdat ik wist dat de soort in het gebied voorkomt.
Aan Groene nachtorchis heb ik ook wel gedacht. Maar ik was ook echt niet zeker.