epipactis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jan benjamins

epipactis

Bericht door jan benjamins »

Beste leden.

Ik ben vorige week naar hessen op vakantie geweest en ook gezocht naar epipactis purpurata-leptochilla.Maar heb deze ook in gebieden waar deze zouden voorkomen niet gevonden gelukkig wel veel e. helleborine.
Graag zou ik deze soorten willen zien kan iemand mij daarmee helpen?
janrotsplant@hotmail.com
F. Thys

Re: epipactis

Bericht door F. Thys »

Jan,

Ben jij lid van WEO of van SEMO? Uit principe geef ik nl. alleen vindplaatsen aan leden van deze of soortgelijke buitenlandse verenigingen. Als je aan die voorwaarde voldoet, kan ik je wel een tweetal locaties van E. purpurata in Wallonië aanduiden. Purpurata komt op zijn vroegste omstreeks 1 augustus in bloei en moet je meestal gaan zoeken op zeer beschaduwde plaatsen in vrij vochtige loofbossen. Ook in de Eifel (Blankenheim e.o.) zijn er zeker nog groeiplaatsen. Goed uitkijken is wel de boodschap, want ze groeien echt in heel duistere omstandigheden!

Groetjes
Frans
jan benjamins

Bericht door jan benjamins »

Bedankt voor je reactie Frans.

Ik ben geen lid van de door jou genoemde instanties.
Hoe kan ik daar lid van worden? Het is overgens niet mijn gewoonte om uitgebreid buiten paden te gaan lopen dus vandaar dat ik exacte locaties
vraag . Je bent natuurlijk vrij om mij over vindplaatsen te mailen.
Als lid worden van weo het zoeken gemakkelijker maakt ben ik bereid
om hier lid van te worden. Waarschijnlijk doen die ook aan bescherming
van deze plantengroep en onderzoek/tellen van populaties.Dat lijkt mij ook leuk en belangrijk.

Groeten Jan.
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Jan,

Het klopt dat de mensen van de WEO aan bescherming van inheemse orchideeën doen. Sommige leden doen inderdaad ook aan onderzoek. Onderling worden onder leden ook gemakkelijker gegevens uitgewisseld. Het lidmaatschap biedt heel wat voordelen: jaarlijks een tijdschrift, 2 ledenvergaderingen; bovendien kan je ook actief zijn op het deel van deze website dat de niet-leden niet te zien krijgen en waar o.m. geregeld reisverslagen verschijnen. Hoe je lid kan worden en wat de voordelen zijn, kan je lezen via volgende link: http://www2.knnv.nl/europese-orchideeen/weo.htm

In de hoop dat je lid wil worden zal ik je morgen enkele gegevens e-mailen over vindplaatsen van E. purpurata. Behandel ze met zorg!

Groetjes
Frans
Plaats reactie