Kefalonië

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
T. Outermans

Kefalonië

Bericht door T. Outermans »

Hoi leden,

Even voorstellen, ik ben Tonnie Outermans en woon in Zeeland. Ik ben actief in een plantenwerkgroep. Daarnaast heb ik een voorliefde voor orchideeën en kom graag in het Middellandse zeegebied. Ik bekijk en fotografeer al jaren wilde planten en orchideeën, mijn kennis gaat vooral naar de gewone soorten dus al die ondersoorten vind ik een moeilijke materie. Toch blijf ik lekker doen wat ik altijd doe, op vakantie naar het mediterrane en foto's maken. Begin mei gaan we naar Kefalonië (nog niet zo toeristisch). Ik ben benieuw wat we te zien krijgen. Zijn er onder jullie die dit eiland kennen en wat eventueel leuke plekken zijn. Ik sta open voor suggesties.

Tonnie Outermans
J. Essink

Kefalonie

Bericht door J. Essink »

Beste Tonnie,

Begin mei zou een goede tijd voor de orchideeen aldaar zijn, maar pas op de natuur is ook daar vervroegd dus het kan voorkomen dat je vroege soorten minder vind en latere soorten eerder.

Wij zijn in 1996 daar geweest en hebben de volgende plaatsen bezocht. Omdat waarschijnlijk ook hier volop voor het toerisme wordt gebouwd kunnen vindplaatsen verloren gegaan zijn.
Stoor je maar niet aan de rommel die overal te vinden is, want daar zul je niet vrolijk van worden.

Wij bezochten de volgende plekken
8 mei de kustweg tussen Argostoli en Minies.
boven op de Aenos hoogte tussen de 1000 en 1300 mtr
9 mei 0.7 km ZO Zervata
0.9 km ZO zervata
Ag. Nikolaos hoogte 400 mtr
9 mei 3 km Noord van Troianata hoogte 450 mtr
3,3 km idem
10 mei 0.7 km NW Komitata hoogte 600 mtr
0.7 km Z Karia hoogte 580 mtr

Ik ben geinteresseerd naar je resultaten.

Veel plezier,

Jan & Liesbeth Essink
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Kefallinia

Bericht door Walter »

Beste Tonnie,

Ik ben er nog geweest in 2006, maar ik was wel vroeger omdat ik vnl. voor Serapias ionica en Ophrys cephalonica ging.
Dat zijn vroege bloeiers en daarom was ik er eind maart/begin april.
Ik zal in ieder geval eens in mijn reisverslag kijken en je wat vindplaatsen doorgeven.
Dit eiland wordt heel erg begraasd door schapen en geiten en er is soms weinig te vinden.
Het eiland Zakynthos, dat net onder Kefallinia ligt, was wat dat betreft wel beter.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Vindplaatsen Kefallonia

Bericht door Walter »

De omgeving van de vuurtoren Gero Gombos is goed voor orchideeën.
Je kan tussen Havriata en Cap Gerogombos in de maquis zoeken.
Verder is er een mooie helling in Troianata. Neem de weg van Frangata naar Mihata en sla rechtsaf richting Troianata. Na de haarspeldbochten parkeer je en beklim je de helling aan de linkerkant van de weg.
Verder heb je nog de omgeving van Kampitsata. Je neemt de weg van Aghios Irini naar Kampitsata en parkeert de wagen 700 meter voor het dorp Kampitsata. Daar verken je de helling rechts van de weg.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie