Gymnadenias

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jeroen

Gymnadenias

Bericht door Jeroen »

Hallo,

nog een vraagje, dit keer over de bloeitijd. Ik kom vaakbij de Tenellaplas en nu lijkt het als of er een "tweede generatie" gymnadenias aan het bloeien is die wat kleiner zijn dan de eerste in mei en juni. Ook weet ik van vorige jaren dat er in augustus ook nog wel eens een paar grotere met wat minder bloemen staan. Heeft deze orchidee gewoon zo'n lange bloeitijd?

gr
Jeroen
F. Thys

Re: Gymnadenias

Bericht door F. Thys »

Jeroen,

Hoe de situatie van de Gymnadenia's juist is aan de Tenelleplas is me niet bekend. Wel is het zo dat je verschillende golven van bloei van Gymnadenia conopsea kan hebben, zelfs op een en dezelfde site. Normaal gesproken bloeien Gymnadenia's op heel droge graslanden vroeger dan planten die groeien in meer vochtige milieus. Ook op één site kan je natuurlijk verschillende groeiomstandigheden hebben. Vandaar dat je op de Tenelleplas, maar ook elders, zowel Gymnadenia conopsea sl. kan zien in mei/juni en ook nu. In diverse landen is er door orchidofielen al onderzoek gedaan naar de verschillende verschijningsvormen van Gymnadenia die dit oplevert. Dat er verschillende verschijningsvormen zijn (veel of weinig bloemen - brede en smalle bladeren - klein of groot) wordt door iedereen erkend. Geen eensluidendheid bestaat echter over het feit of zulks verschillende soorten, verschillende ondersoorten of gewoon variëteiten zijn. Voorlopig noemt men het doorgaans 'ecotypen'. Maar hoeveel verschillende 'ecotypen' er dan wel zijn ook daar bestaat nog geen eenstemmigheid over. Omdat ik nog altijd niet digitaal fotografeer (ouderwets!) kan ik geen voorbeeld hier bijzetten. Maar misschien dat iemand anders een voorbeeld kan geven van bvb. een duidelijke specimen conopsea densiflora en een specimen conopsea conopsea.

Groetjes
Frans
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Vanavond zal ik foto's plaatsen van twee verschillende ecotypen namelijk: degene van natte, kalkrijke / basenrijke standplaatsen (kalkmoerassen en blauwgraslanden subsas. parnassietosum) en de variant uit kalkgraslanden die op droge, kalkrijke hellingen en leemgronden voorkomt.

Om het lastiger te maken in Nederland hebben we nog vormen die voorkomen in de duinen die waarschijnlijk toebehoren aan var. friesica.

Als bijlage een artikel van BSBI (Botanical Society of the British Isles) waar de drie verschillende ecotypen dan wel subspecies beschreven en gekwanitifceerd worden.

M.v.gr. Mark
Bijlagen
Gymnadenia.pdf
(98.56 KiB) 154 keer gedownload
Jeroen

Bericht door Jeroen »

en wederom bedankt voor de informatie van beiden

gr
Jeroen
Plaats reactie