D.incarnata varieteit?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jos Lammers

D.incarnata varieteit?

Bericht door Jos Lammers »

Vandaag een foto met beschrijving ontvangen van een Vleeskleurige orchis-achtige uit het Noord Hollands Duinreservaat.
De beschrijving gaat hieronder:
. blad in 2 rijen
. licht geelgroen
. middelste blad met grootste breedte onder het midden
. middelste blad bereikt bloeiwijze net niet (maar punt verdord)
. bladen met kapvormige top
. bloemen vleeskleurig
. lip 7 - 8 mm breed
. honingmerk fijne stipjes en lijntjes, maar geen lusvormige lijn eromheen
. bloeiwijze stomp van boven
Naar mijn mening gaat het om D.incarnata met in de voorouderlijn D.praetermissa. De afwijking tov de nominaatvorm is naar mijn idee het feit dat de lip niet teruggeslagen is.
Graag uw ideeen!
Zie onderstaande foto's
Vriendelijke groet
Jos
Bijlagen
vleeskleurig vraagteken10001.jpg
vleeskleurig vraagteken10001.jpg (326.27 KiB) 3950 keer bekeken
vleeskleurig vraagteken0001.jpg
vleeskleurig vraagteken0001.jpg (322.94 KiB) 3950 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Re: D.incarnata varieteit?

Bericht door Walter »

De lip bij incarnata plooit pas terug na enkele dagen: verse bloemen hebben een vlakke lip. Ook de spoor lijkt me incarnata: een heel groot en dik spoor voor een bloem met een klein lipje. Verder is er geen sprake van heterosis effect: we hebben hier te maken met een dunensis form (vrij tenger - armbloemig)

Het zal altijd een moeilijke zaak blijven om foto's van andere mensen te determineren. Het is namelijk een typisch menselijk trekje dat vaak de abnormaal uitziende planten worden gefotografeerd, terwijl de normaal uitziende planten met rust worden gelaten. In een gezonde populatie heb je vaak (altijd?) 90% planten die er 'gewoon' uitzien, 8% die een of andere afwijking vertonen (wat groter, wat forser gevlekt, wat donkerder,...) en dan is er 2% dat echt afwijkt, waardoor met gaat twijfelen aan de soortnaam. Want dat is ook typisch menselijk: alles moet natuurlijk een naam krijgen. Het moet in een hokje kunnen worden geplaatst. Daar zijn we met het genus Dactylorhiza dan mooi klaar mee....

Nog veel groetjes vanuit het zonnige Tsjaad.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Ed van Wijngaarden

Re: D.incarnata varieteit?

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Jos,

Ik ben het met je eens.
De lip toont meer kenmerken van praetermissa dan incarnata.
De tekening bevat niet de kenmerkende dunne lijntjes die je bij vrijwel elke incarnata ziet. Ook de vorm van de lip en de basiskleur zijn niet echt vleeskleurig. De gootvormige bladeren en het dikke spoor wijst op incarnata invloed.
Ik hou het op D. incarnata x praetermissa.
Plaats reactie