Afwijkende Gymnadenia Conopsea?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark

Afwijkende Gymnadenia Conopsea?

Bericht door Mark »

Hallo allemaal,

gisteravond (letterlijk) tussen de buien door, op aangeven van een goede bekende (waarvoor dank) even naar de Kunderberg geweest.

Tussen de duizenden Gymnadenia Conopsea en de vele tientallen Platanthera XHybrida ook meerdere Gymnadenia Conopsea (10 ex) met een wat afwijkende bloemvorm gevonden.
De bloemen lijken zich niet geheel te openen en de zijlobben zijn breder dan normaal.
Bloemen die net open zijn laten ongeveer hetzelfde zien, echter zijn bij deze planten al beginnende zaad-peulen te zien, en is de gesloten bloem over de gehele bloemaar te zien.
Tevens valt op dat deze planten slecht op één klein gedeelte (10m2) van het grote veld te zien zijn. Nergens anders hebben we deze 'afwijking' kunnen vinden.

Kunnen jullie er iets van maken?

PS. als iemand weet waar de bijenorchis staat op de Vrakelberg, zou je me dan de vindplaats-gegevens per e-mail willen sturen?

Alvast bedankt, Mark Engels
Bijlagen
07-06-09 064 Gymnadenia Conopsea.JPG
07-06-09 064 Gymnadenia Conopsea.JPG (60.86 KiB) 2248 keer bekeken
07-06-09 062 Gymnadenia Conopsea.JPG
07-06-09 062 Gymnadenia Conopsea.JPG (110.3 KiB) 2248 keer bekeken
07-06-09 147 Gymnadenia Conopsea.JPG
07-06-09 147 Gymnadenia Conopsea.JPG (66.49 KiB) 2248 keer bekeken
Joh@n
Contacteer:

Re: Afwijkende Gymnadenia Conopsea?

Bericht door Joh@n »

Mark,

Mij doet het denken aan een pelorische vorm. Dit is een bloemvorm waarbij de petalen eerder sepaloïde zijn en die dus teruggrijpt naar een eerder radiale symmetrie.
Het feit dat ze op een eerder beperkte oppervlakte voorkomen, zou ik toeschrijven aan een moederplant met zaailingen die hetzelfde genetische defect hebben.

Een heel mooie waarneming in elk geval - je moet ze maar zien staan tussen de enorme massa ...
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Plaats reactie