Vraag: Hoe bepaal je of een orchidee zuiver van soort is?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
theorchidee

Vraag: Hoe bepaal je of een orchidee zuiver van soort is?

Bericht door theorchidee »

Beste Martin en andere deskundigen,

Het komt wel eens voor dat er sprake is van een zuivere soort. Deze wordt dan als vergelijkingsmateriaal gebruikt bij het beoordelen van hybriden.
Maar, hoe weet je nu of een soort zuiver is?

Groet, Theo.
Martin van den Hoorn

Re: Vraag: Hoe bepaal je of een orchidee zuiver van soort is?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Tja Theo dit is niet zo eenvoudig. Er is een verschil tussen de werkelijkheid en theorie. De theorie dan maar:
Iemand (een taxonoom) vindt een populatie afwijkende exemplaren. Na gedegen onderzoek zou hij dan kunnen besluiten dat het wel eens om een andere soort zou kunnen gaan. Hij kan de soort dan beschrijven. Dit doet hij (of zij) aan de hand van het “type exemplaar”. Dit exemplaar staat dan model voor de uiterlijke kenmerken van de soort. Wanneer andere taxonomen er mee aan de slag gaan en men meer over de soort leert krijgt men inzicht in de variabiliteit van de soort. Dus hoe kan de soort er onder natuurlijke omstandigheden uitzien. Je krijgt dan een idee van de morfologie en kleur van de “zuivere soort”. En hoe bepaal je dan of iets een hybride is? Dat gaat arbitrair. Wanneer de soort duidelijke kenmerken vertoond van een ander soort denkt men vaak dat het een hybride is.

Nu de kanttekeningen:
-In de orchideeënwereld wordt vrijwel elke afwijkende “vorm” als soort beschreven, terwijl helemaal niet zeker is of het niet gewoon een lokale of regionale vorm is.
-Vrijwel nooit worden veronderstelde hybriden door wetenschappers onderzocht. Er zijn voorbeelden van veronderstelde hybriden die dat helemaal niet zijn.

Ik heb een stukje over het soortbegrip geschreven voor Eurorchis een paar jaar geleden. Ik stuur het mee. Het gaat er niet om of ik in het artikel helemaal gelijk heb, maar meer om de achterliggende denktrant.

Groet Martin
Bijlagen
OVER HET SOORTBEGRIP BIJ ORCHIDEEËN.pdf
(54.85 KiB) 325 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Martin van den Hoorn op di mei 26, 2009 9:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
theorchidee

Re: Vraag: Hoe bepaal je of een orchidee zuiver van soort is?

Bericht door theorchidee »

Hallo Martin,

Dank voor het uitgebreide antwoord.
Daar ben ik voorlopig wel even zoet mee.

Groet, Theo.
Plaats reactie