determinatie planten

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
bijlaanzee

determinatie planten

Bericht door bijlaanzee »

Determinatiehulp gevraagd voor een drietal soorten die ik vond in de duinen Jacob Bijl
gevlekte rietorchis?
gevlekte rietorchis?
DSC08591.jpg (82.79 KiB) 3543 keer bekeken
vleeskleurige orchis?
vleeskleurige orchis?
DSC08602.jpg (130.78 KiB) 3543 keer bekeken
??
??
DSC08606.jpg (102.94 KiB) 3542 keer bekeken
Martin van den Hoorn

Re: determinatie planten

Bericht door Martin van den Hoorn »

Welkom
De eerste plant is waarschijnlijk D. maljalis. De bloemtekening klopt en ik zie geen ringvormige vlekken. Bovendien komt de kleur vaak slecht over op foto's. De tweede is idd. D. incarnata. De derde echter is waarschijnlijk een hele fraaie meding van de rode vorm van D. incarnata die we pas sinds kort uit Nederland kennen. D. incarnata subp. coccinea!!!
Kijk ook even naar de het tweede onderwerp in dit forum dat gaat hier over!!
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Martin,

als dat volgens jou een coccinea is dan heb ik deze 5 jaar geleden op Texel ook gefotografeerd.

M.v.gr. Mark
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Mark,
Ik kan me natuurlijk vergissen, wat ik heb de planten nog niet in het echt gezien en de kleur op digitale foto's is niet alijd juist. Het lijkt me het beste als ook de anderen eens hun mening geven. Bijvoorbeeld Ed die ze nu veel in Nl heeft gezien.
Groet Martin
Ed van Wijngaarden

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo,

De laatste foto is zeer waarschijnlijk Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea, de "Steenrode orchis".
Deze heb ik voor het eerst vorig jaar in Nederland gevonden, maar uit de reacties blijkt dat deze ondersoort op meer plaatsen -en dus al langer- in Nederland voorkomt.
Ik heb ook een oproep geplaatst om dit jaar op zoek te gaan naar deze ondersoort, zie het forumbericht daarover:
http://www2.knnv.nl/europese-orchideeen ... ?f=3&t=379

Belangrijk kenmerk is dat alle bloemen bloem rood gekleurd zijn, van boven naar beneden, dus niet tweekleurig of rood aangelopen.
Jouw plant lijkt daar aan te voldoen. Over het algemeen bloeit deze later dan de nominaatvorm van de Vleeskleurige orchis, maar ja, het is een vreemd jaar.

Heb je meer van deze planten gevonden?
Ik zou graag zelf op de lokatie willen kijken en neem daarvoor apart contact met je op.
Plaats reactie