Gevonden half juni nabij Lac des Gloriettes, Gèdre, dept. Hautes-Pyrénées, FR. Delforge is nogal vaag over het voorkomen van deze soort in de Pyreneeën.
G's
Jan
Zou dit Dactylorhiza alpestris kunnen zijn ?
Moderator: Michiel Janssen
Zou dit Dactylorhiza alpestris kunnen zijn ?
- Bijlagen
-
- Dactylorhiza_alpestris_05.jpg (162.09 KiB) 5783 keer bekeken
-
- Dactylorhiza_alpestris_04.jpg (174.63 KiB) 5783 keer bekeken
-
- Dactylorhiza_alpestris_03.jpg (92.35 KiB) 5782 keer bekeken
-
- Dactylorhiza_alpestris_02.jpg (96 KiB) 5782 keer bekeken
-
- Dactylorhiza_alpestris_01.jpg (140.93 KiB) 5782 keer bekeken
-
theorchidee
Re: Zou dit Dactylorhiza alpestris kunnen zijn ?
Hallo Jan,
Op welke hoogte ligt het Lac des Gloriettes?
Volgens de SFO, Les Orchidées de France, Belgique et Luxembourg, tweede editie van Marcel Bournérias en Danier Prat, zou het D. alpestris kunnen zijn. Toch sluit ik het niet uit dat het D. majalis is.
Bijzondere kenmerken tov D. majalis zijn de vrijwel ongelobte lip en de zeer ovale onderste bladeren. Oordeel zelf en trek je conclusie.
Groet, Theo.
Op welke hoogte ligt het Lac des Gloriettes?
Volgens de SFO, Les Orchidées de France, Belgique et Luxembourg, tweede editie van Marcel Bournérias en Danier Prat, zou het D. alpestris kunnen zijn. Toch sluit ik het niet uit dat het D. majalis is.
Bijzondere kenmerken tov D. majalis zijn de vrijwel ongelobte lip en de zeer ovale onderste bladeren. Oordeel zelf en trek je conclusie.
Groet, Theo.
Bedankt Theo.
Lac des Gloriettes ligt op 1650 m hoogte.
G's
Jan
Lac des Gloriettes ligt op 1650 m hoogte.
G's
Jan
- Martin van den Hoorn
Het verschil tussen D. majalis en D. alpestris is niet altijd eenvoudig. Naar mijn mening is D. alpestris een ondersoort (of mogelijk zelfs ecotype) die op grotere hoogte voorkomt. Ik herinner me dat Delforge zelfs de hoogte van de vindplaats in een van zijn boeken als discriminerend kenmerk tussen beide taxa heeft opgenomen. Belachelijk natuurlijk. Een vindplaats is geen taxonomisch kenmerk, hoogstens een (belangrijke) aanwijzing
Martin
Martin