Hoe zit dat nu eigenlijk met Ophrys attica en umbilicata ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Hoe zit dat nu eigenlijk met Ophrys attica en umbilicata ?

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,

Ik was even voor een paar dagen in Israël voor zaken, maar had de tijd om wat rond te struinen op de Carmel berg vlakbij Haifa. Ophrys attica is daar zeker niet zeldzaam, maar volgens Pierre Delforge zou deze soort daar niet voorkomen. Het zou om Ophrys umbilicata gaan i.p.v. attica.
Toch kan ik stellen dat het hier volgens mij wel degelijk om Ophrys attica gaat: de perianth is nagenoeg altijd groen - hier en daar een uitzondering met eerder wit bloemdek. De planten stonden rond 18 maart in volle bloei wat overeenkomt met de gegevens van attica. Ophrys umbilicata zou vroeger beginnen te bloeien: al van in februari. De bovenste sepaal is over het zuiltje gebogen en steekt daar goed voorbij. De lip lijkt ook niet zo bol als bij umbilicata.
Afbeelding
Is er iemand die mijn stelling kan bijtreden, of denken jullie er anders over ?
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Kees v.d. Berg
Berichten: 49
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:39 pm

Ophrys attica

Bericht door Kees v.d. Berg »

Hallo Walter,

Je zou het eens aan Hubert Walraven moeten vragen. Die is in beide landen bekend en heeft ze vast goed bekeken. Als je z'n emailadres niet hebt, zal ik je die wel even persoonlijk sturen.

Groeten Kees v.d. Berg
J. Essink

Ophrys attica

Bericht door J. Essink »

Walter,

Wij hebben zowel Ophrys attica als Ophrys umbilicata op Rhodos gevonden. beide Taxa bloeiden in de zelfde periode. Wij denken dat de plant geen Ophrys attica is omdat deze altijd groene sepalen heeft. Zie ook het boek van Karel over de orchideeen van Rhodos.

Zodra ik mijn dia's terug heb zullen wij er nog eens extra naar kijken.

groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Ophrys attica versus Ophrys umbilicata

Bericht door Walter »

Dag Jan,

Spijtig om te moeten horen dat de vakantie zo moest aflopen. Maar jullie zijn allebei weer heelhuids terug en dat is wel het voornaamste.
Wat de foto betreft die ik hierboven toonde : dat was nu toevallig één van die zeldzame planten die witgroene sepalen heeft. 99% heeft inderdaad een groene perianth. Daarom heb ik nog even een andere afbeelding genomen om te laten zien. Ik ben er haast zeker van dat dit geen Ophrys umbilicatia is.
Afbeelding[/img]
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie